לתרומות מתנות לאביונים לחץ כאן

הזמנת אורחים שאינם שומרים שבת

שאלה:

שלום רב
רציתי לשאול לגבי קרובי משפחה מדרגה ראשונה
שעדיין אינם שומרים שבת.
ברוב המקרים הם מבקשים להגיע לארוחה אחת ולא מעוניינים להגיע לכל השבת .
מה ההלכה וכיצד עלינו לנהוג בנושא בלי לפגוע.

תודה רבה

תשובה:

שלום וברכה

יש שפסקו, שכאשר אתם מזמינים אותו לישון אצלכם ולשהות כל השבת, אין איסור גם אם יש אפשרות סבירה שלא יקבל את ההזמנה ויחזור הביתה בשבת, אולם למעשה כדאי להמנע מכך, בפרט שאנחנו יודעים שזה לא יקרה… אם מדובר בצורך של ממש כדי לא לגרום לקרע וכו', וצריך להזמנינו דוקא בשבת ולא בחול, יש על מה לסמוך, אבל כאמור, ארוחת ערב טובה ביום חול עדיפה.

בשורות טובות.

מקורות:

  •  כתבנו בעבר כאן מאמר ארוך בענין, ובמסקנת הדברים סיכמנו כך:
  • לדעת האגרות משה, המשנה הלכות הגרי”ד סולובייצ’יק והגרי”ש אלישיב, אין להזמין מחלל שבת לסעודת שבת, משום שמכשילו בנסיעה בשבת, ועל כן המזמין עובר על איסור תורה ‘לפני עור’.
  • אם יש אפשרות סבירה שההזמנה לסעודת השבת לא תהיה כרוכה בחילול שבת, וכגון כשהמוזמן גר בקירבת מקום ויכול לבוא לסעודה ברגליו, אין כל איסור להזמינו. יחד עם זאת חשוב לציין כי לא המרחק קובע, אלא הסבירות לכך שההזמנה תגרום לחילול שבת, כדברי האגרות משה ש”איסור לפני עור יש אף באינם רחוקים כל כך, כשידוע שיתעצלו לילך ברגלים ויסעו במאשינעס””.
  • רבי יעקב קמינצקי והגרש”ז אויערבך נקטו, שאין איסור להזמין מחלל שבת לסעודת שבת אם יציעו למוזמן להישאר ללון בבית המארח או במקום קרוב, שלא יצטרך לשוב לביתו ברכב ולחלל שבת. ובדברי הגרש”ז מפורש שאין כל איסור להזמין מחלל שבת לסעודה גם אם ידוע בוודאות שלא ישאר [וכגון שפעמים אחרות סירב להצעה זו]. וגם לא הוזכר בדבריו כל תנאי, שההיתר להזמין לסעודת שבת הוא רק לסעודת ליל שבת, שקיים סיכוי שאם יוזמן אליה יבוא לפני השבת וישאר בבית המזמין עד צאת השבת, ולא לסעודת שבת בבוקר.
  • אך נתבאר כי יתכן שגם לדעת האוסרים חילול שבת להצלת פושע משמד רוחני, מותר להזמין מחלל שבת לסעודת שבת, מכיון שאין להחשיב את ההזמנה כהכשלה באיסור חילול שבת או כסיוע לדבר עבירת חילול שבת, היות ולאדם עצמו מותר לעבור על איסור קל כדי להציל עצמו מאיסורים חמורים יותר, ולכן יהיה מותר למוזמן לנסוע בשבת לסעודה, כי בנסיעה זו שמטרתה להתקרב לשמירת התורה והשבת, הגם שעובר על איסור, הוא מציל עצמו מאיסורים אחרים.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל