לתרומות לחץ כאן

הוראת הלכה לפני רב / חשיבה חיובית על האנשים סביבנו

שאלה:

שלום.

לגבי איסור לתלמיד להורות הלכה לפני רבו,

האם גם אסור לתלמיד להורות הלכה לפני רב שהוא לא רבו אלא סתם רב ?

ואם מישהוא שואל שאלה לא הלכתית, לדוגמה הוא שואל "מה זה אומר גאולה" הרב השכונתי עונה תשובה ומישהוא בקהל לאחר שהרב מסיים מבקש להוסיף ומרחיב מעט לגבי המשמעות של הגאולה.

האם זה עברה?

שאלה נוספת לגבי הלבנת פנים, בסיטואציה הנ"ל, במידה והרב גאוותן, ובגלל שאחד המתפללים הרחיב מעט ואמר דברים שהרב לא אמר זה פגע לרב הנ"ל באגו, למרות שהכל נעשה בנימוס ודרך ארץ וללא כוונה לבייש את הרב חס ושלום, האם זה נחשב להלבנת פנים?

תודה מראש

תשובה:

שלום וברכה

הוראה בפני רבו זה ברבו המובהק, אבל מצינו הרבה אצל גדולי ישראל שכאשר היה רב למקום והוא הממונה להורות שם, לא היו מורים שם הלכות, כיון שזה אינו לכבוד הרב וזה גם מכרסם במעמדו.

להוסיף עוד מדרשי גאולה אינה הוראת הלכה ואין בזה איסור, אבל זה יכול לפעמים להיות מאוד לא מנומס וגם לא מכבד, כאשר אדם מתפרץ לדברי הרב ואומר דברים בבטחון כזה ובעוצמה כזו שנותנת לאנשים את התחושה שישכאן מישהו שיודע יותר…

המחשבה כיכול הרב בעל גאווה [התלבטתי אם למחוק מילים אלו משאלתך…] אינה בהכרח נכונה, לפעמים זה נעשה בצורה באמת פוגענית ומשפילה, ובכל מקרה, יש לכבד תמיד אדם שתלמיד חכם יותר מאיתנו. אינני אומר שכל אדם שיודע יותר מאיתנו בהכרח הוא גדול הדור ובהכרח כל דבר שאומר זה אורים ותומים, לכל אדם יכול להיות חולשות כאלו ואחרות, אבל אנחנו בודאי לא יותר טובים!!! וגם לנו יש חולשות, אלא שאנחנו רואים יותר בקלות את החולשות של הזולת, אבל לגבי עצמנו יש לנו אלף ואחד לימודי זכות… לכן תמיד טוב חשיבה חיובית על אחרים ובודאי אם הוא תלמיד חכם, ובודאי אם יש לנו הכרת הטוב אליו, הוא מעביר שיעורים ומסייע בהנהגת בית הכנסת.

דוד המלך היה קורא ליועצו מורי ורבי אלופי ומיודעי משום שלממד ממנו הלכה אחת, אני מניח שלמדתם מאותו רב יותר מהלכה אחת. אנחנו רגילים בדור של היום לשוויון זכויות כזה בין רבנים לתלמידים, הורים לילדים מורים לתלמידיהם, יש בזה משהו יפה וחמים אבל זה גם גורם נזק רב בראש ובראשונה לנו שאיננו פתוחים לקבל ממי שיודע טוב מאיתנו.

בשורות טובות ישועות ונחמות.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל