לתרומות מתנות לאביונים לחץ כאן

משחק כדורגל / כדורסל בשבת

שאלה:

אני מלמד ילדים ממשפחות מתחזקות , ורציתי לדעת לגבי משחקי כדור כגון כדור רגל כדור סל , האם יכולים לשחק בשבת או שיש חשש של אשווי גומות ובכלל האיסור של לשחק באגוזים ?
כמו כן חשבתי שאולי לגבי כדור סל מכיון ששייך לשחק רק על מקום מרוצף אספלט [כמעט ולא שייך לשחק באדמה ]
אשמח גם למקורות

תשובה:

בנוגע לשאלה האם כדורגל הוא מוקצה בשבת, ידוע שהגר"ע יוסף החמיר בזה לספרדים, על פי השו"ע בסוף סימן שח, אמנם רבים חלקו האור לציון והגרי"ש אלישיב הגרש"ז אויערבך ועוד, הם אמרו, שדברי השו"ע אמורים בכדור סמרטוטים כמו שהיה לפני שנים, שזה דבר שבמהותו הוא מוקצה אלא שמייחדים אותו למשחק, ובזה סבר השו"ע שיחוד למשחק אינו חשוב מספיק כדי להפקיע ממנו דין מוקצה. אבל דבר שמיוצר לכתחילה ככדור, והוא כלי ממש שעולה כמה עשרות שקלים מעוצב ומיועד למשחק, ודאי אינו מוקצה, ודינו ככל כלי שמלאכתו להיתר.

לגבי המשחק בכדורגל בשבת יש בעיה אחרת, שחז"ל אסרו משום השוואת גומות, ויש גם חשש לפעמים לתלישת דשא. ולכן אין לשחק אלא במקום מרוצף. ויש שהקלו גם כשאינו מרוצף. אמנם בשמירת שבת כהלכתה הצריך שיהיה גם מרוצף וגם מקורה.

מיותר לומר שמשחק זה אינו כבוד השבת וראוי לכל ירא שמים להמנע ממנו בשבת בכל מקרה. 

מקורות:

בשמירת שבת כהלכתה פרק טז סעי' ו התיר רק במקום מרוצף ומקורה, וכנראה הוא משום החשש שמא יצא מחוץ לרשות ויביאנו, ראה משנה ברורה שח קנח. אמנם בשו"ת שאלי ציון או"ח סי' יא האריך לדון בענין זה ולמעשה מתיר, לכן אם נראה לך חיוני בשבילם מטעמי קירוב וכו', יש על מי לסמוך. וכמובן תעדיף מקום מרוצף.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל