שאלה:
אדם שאכל מאכל עיקר וטפל. שהעיקר (ברכתו מזונות) והטפל (ברכתו שהכל). והברכה הראשונה היתה העיקר (שבירך מזונות) ולבסוף לא היה כזית מהעיקר אז בירך ברכה אחרונה על הטפל (בורא נפשות). אם עכשיו רוצה לאכול מאכל שברכתו מזונות, צריך לברך עליו? או שברכת בורא נפשות סילקה את הברכה הראשונה? (ואם לא יברך, יש אפשרות שכן יברך? או להיפך)
תודה
תשובה:
שלום וברכה
באופן כזה ברור שברכת בורא נפשות ביטאה היסח הדעת גמור מהמשך האכילה ועתה עליו לשוב ולברך אם ירצה לאכול עוד. מה שאמרו שכאשר הוא אוכל מזונות ושהכל ומברך בורא נפשות עדיין יכול לאכול מהמזונות, כי כיון שהם מחוייבים ברכה ולא בירך, הוא מגלה דעתו שלא הסיח דעתו, אבל כאן הרי ודאי היה היסח הדעת שעל כן בירך ברכה אחרונה.