לתרומות לחץ כאן

ירידה מאוניה בשבת / תחומין / נראה כשט בשבת

שאלה:

בס״ד
שלום וברכה !
נשאלתי כאן ברוקלין נ״י יורק יע״א
בקבוצת אנשים שיוצאים לחופשה בהפלגה והתברר להם שהאוניה תעגון ביום השבת לכמה שעות ולאחר מכן תפליג שוב ביום השבת ושאלתם כיצד עליהם לינהוג ? האם רשאים לצאת ולחזור ? או מחוייבים להשאר באוניה ?
היות ורבות הבעיות והתקלות בעניין הנראה שיהיו חייבים להישאר באוניה ולקיים תפילות וסעודות בזמן השהייה.
אך אשמח אם כת״ר שליט״א יורו לנו הדרך כיצד עליהם לינהוג בכל מה שניתן שלא יחללו השבת ח״ו
ושכמ״ה אמן

תשובה:

שלום רב

גם כאשר האניה מגיעה לנמל בשבת עצמה, כיון שהיא גבוהה תמיד יותר מעשרה טפחים מקרקעית הים, אין בה דיני תחומין וממילא מותר לנוסעים לרדת לעיר [כאשר כבש האניה הורד בהיתר לצורך נכרי וכיוצא בזה] ולהסתובב בכל העיר אליה באו.

כמו כן, אם האניה עוגנת בערב שבת בתוך תחום העיר, כגון שהנמל הוא כעין מפרץ אליו נכנסות האניות [גם אם המפרץ הוא מלאכותי], באופן זה מותר לצאת מהאניה לעיר ונחשב להם הדבר כאילו קנו שביתה בעיר, ובאופן זה מותר גם אם היא עוגנת למטה מעשרה טפחים [כגון סירה קטנה וכיוצא בזה שיכולה לצוף גם במים רדודים ממש].

אמנם מחשש שמא יראה שנכנסים לכתחילה לספינה בשבת, אסר השו"ע לעשות זאת, והרמ"א התיר באופן שעושים פעולה להיכר, כגון קידוש על סיפון הספינה.

לא התייחסנו בשאלה זו לעצם ההפלגה הזו שהנעשית לכתחילה על דעת שיהיה חילול שבת ושיהיו בים בשבת, כמו כן לא התייחסנו לנושא הצניעות והכשרות].

אם תציינו את הבעיות והתקלות שהזכרתם נוכל לדון יותר פרטני.

מקורות:

ראה עירובין מג ע”ב וריטב”א ומאירי שם ז”ל: ולדידן דפסקינן אין תחומין למעלה מעשרה מי שהיה בביה”ש בספינה בפלג הים למעלה מעשרה כשתגיע הספינה אפי’ בשבת עצמה בחצי היום הרי הוא קונה שביתה ביבשה שכל מי שאינו בביה”ש של שבת במקום הראוי לשביתה כשיגיע למקום הראוי לשביתה בודאי שקונה שביתה שם אפי’ ביום השבת ובכל כיו”ב אין שום חשש לירד כי בודאי שמותר לירד ולצאת מן הספינה ואפילו הלכה הספינה כמה מילין הואיל והוא עכשיו הגיע למטה מעשרה וכו’. וראה עוד שו”ת מהר”ם אלשאקר סי’ קח בשם הרמב”ן, ושו”ע שם סי’ תד.

שולחן ערוך אורח חיים הלכות שבת סימן רמח סעיף ג

היכא דמותר להפליג מערב שבת, אם נכנס בספינה מערב שבת וקנה בה שביתה, אף על פי שמפלגת בשבת, מותר והוא שלא יצא מהספינה מעת שקנה שביתה. הגה: ויש אומרים דאפילו יצא מן הספינה, שרי, דמאחר שקנה בה שביתה מע"ש מותר אח"כ ליכנס בה בשבת ולהפליג. יש שעושין קידוש בספינה, ואח"כ חוזרים לביתם ולנים שם, ולמחר חוזרין לספינה ומפליגין, וכן נהגו בקצת מקומות ואין למחות (ר"ן פ"ק דשבת וריב"ש סימן י"ז קנ"א קנ"ב) ועיין לקמן סימן של"ט ות"ד. 

וראה משנה ברורה שם.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל