לתרומות לחץ כאן

גמר בדעתו שלא לאכול עוד / לאכול כמות מסויימת – היסח הדעת?

שאלה:

בסעודה רביעית, מחמת שהייתי מלא, קבעתי בדעתי לאכול 3/4 פיתה, אולם כשסיימתיה נוכחתי שנשאר לי עוד מהליפתן (שמנת), ורצוני לאכול עוד מהפיתה, האם אני צריך לברך שוב. אם אפשר הסבר תודה רבה.

תשובה:

שלום וברכה

לא צריך לאכול שוב. הגרי"ש אלישיב ועוד כבר הורו, שכיון שכך דרכו של אדם בדרך כלל להמשך ולהגרר מאכילה לאכילה, עד שאינו עושה ממש פעולה של היסח דעת כמו נטילת מים אחרונים וכדומה, הוא אינו באמת מסיח דעתו מלאכול והכל נכלל בברכתו הראשונה. מספרים על הגה"צ רבי יחזקאל לווינשטין ששאל פעם את בעל הקהילות יעקב, הואיל והוא רגיל לאכול בארוחת הערב שתי פרוסות בלבד, וערב אחד הוא חש חולשה ורצה לאכול עוד מעט, האם הוא צריך שוב לברך? והשיב לו שודאי עליו לברך שוב, ונימק, שרוב בני האדם, המחשבות וההחלטות אצלם בענין זה לא ממש מוחלטות, אוכלים כמה שמתחשק, אבל אצלו שזה ענין מאוד מדוד ושקול, והוא אוכל כמות מסויימת כי לדעתו זה מה שנצרך לבריאותו ואין אצלו אכילה "סתם כך" מדובר בהיסח הדעת גמור… אנחנו לא בדרגה הזו…

מקורות:

ראה משנה ברורה סי' קעט ס"ק ג-ד שמי שהסיח דעתו מלאכול ולשתות עוד ונמלך והחליט עוד לאכול צריך לברך שוב, וראה בשו"ע הרב שם סעי' א שנראה שזה רק באכילת עראי ולא בסעודת פת, או אפילו באכילת קביעות שאין בה פת, וראה קצות השלחן סי' נו סעי' ט שגם החלטה מאש על כמות מסויימת היא בכלל היסח הדעת, אלא שבס' וזאת הברכה פרק כ' הביא מהגרי"ש אלישיב שבצורת האכילה שלנו היום אנשים רגילים לאכול ולהמלך ושוב לאכול, הוא מדבר שם על כך שאין החלטות צלולות כמו פעם, ואני חושב שגם האוכל היום מאדו מגוון וזמין ואנשים התרגלו לנשנש כל הזמן, ומכל מקום כך היא ההלכה לדבריו שעד שאינו עושה פעולה של היסח דעת אפשר לאכול על סמך אותה ברכה.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל