לתרומות לחץ כאן

נטילת ידים בלילה כשרוצה לשתות

שאלה:

שלום וברכה!
רציתי לשאול על כך שהרבה פעמים אני צמא באמצע הלילה ואין לי כח ללכת למטבח לשתות במיוחד בימים אשר אני לא מרגיש טוב וזקוק לכוס מים כל שעה אז אני שם בקבוק מים ליד המיטה השאלה האם מותר לי לנגב ידיים בשביל לשתות ולברך או אסור לי
שאלה נוספת:
הרי מצוי כל לילה שמגרד באוזן או לעיתים נכנס חתיכה לפה האם אני צריך לטרוח כל פעם בשביל כזה דבר ליטול ידיים?

תשובה:

שלום וברכה

1. אם אתה ישן בבגדים ולא נוגע בלילה במקומות המכוסים, ועיקר השאלה היא רק מצד רוח רעה, יש להקל לקנח את הידים ולברך שהכל, אבל אם נוגעים במקומות המכוסים, אין להקל בזה אלא אם באמת קשה לקום, ותקנח את הידים בשמיכה היטב.

2. לגעת בנקבי הגוף בלי נטילה היא סכנה, אם יש משהו בפה תוציא עם בגד וכדומה ולא לגעת ביד.

מקורות:

בשו"ע סי' ד סעי' כג כתב: לא תקנו נטילת ידים אלא לק"ש ותפילה, אבל ברכות וכו' יכול לברך קודם נטילה אא"כ ישן על מטתו ערום שאז אסור להזכיר את השם עד שינקה אותם. ובמשנה ברורה נראה כי מסקנת ההלכה היא כך: כשידיו חייבות נטילה מחמת נגיעה במקומות מכוסים או שאר זוהמה אסור בברכות וכן בלימוד תורה ובאמירת שאר דברים שבקדושה אפילו בלא הזכרת שם שמים, אבל אם ידיו חייבות נטילה רק עקב רוח רעה, אך נקיות הם מלכלוך וזוהמה, ובשעת הדחק הם נקיות אפילו רק בגלל ששפשפם במידי דמנקי, מותר בברכות ובלימוד תורה, ואפילו אם יש לו מים, ורק לתפילה צריך לחזר אחר מים.

זאת היא שיטת הפוסקים עפ"י הגמרא (ברכות ס ב), אבל לפי שיטת המקובלים עפ"י הזוה"ק (בהקדמה י': ובפ' וישב קפ"ד ב) גם כשידיו חייבות נטילה מחמת רוח רעה גרידא אין לומר ברכות ולא ללמוד תורה ושאר דברים שבקדושה עד שיסיר הרוח רעה מהם על ידי מים, ראה כף החיים שם ס"ק קז, וגם במשנה ברורה נראה שיש לחשוש לכך לכתחילה, לכן אם זה לא קשה יש ליטול ידים.

 

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל