לתרומות מתנות לאביונים לחץ כאן

ברכה אחרונה על דעת שרוצה להמשיך לשתות / אדם ששותה כמה פעמים במהלך הלימוד

שאלה:

שלום וברכה!

אם אכלתי מאכל שברכתו שהכל נהיה בדברו, ושתיתי משקה קל או מים מלוא לוגמיו/רביעית – האם בברכה אחרונה פוטר גם את המשקה? או שמא ניתן לכוון שהברכה לא תפטור את המשקה במידה וברצוני להמשיך לשתות? כיצד יש לנהוג?

תודה

תשובה:

שלום וברכה

ראשית נתייחס לעצם שאלתך ואחר כך למה שעומד מאחוריה:

בנוגע לעצם השאלה האם אני יכול לברך ברכה אחרונה ולכוין שהיא תועיל לפטור מה שאכלתי, אבל לא תחייב אותי ברכה ראשונה על מה שאוכל עוד אחר כך מאותו הדבר או מדבר אחר שברכתו כזו, נחלקו בזה הדעות. דעת המנחת יצחק ח"ה סימן קב ועוד אחרונים שלא ניתן לעשות זאת, עצם הברכה האחרונה על מה שאכלתי מהווה הפסק, ואחר כך שוב יש לברך ברכה ראשונה. אולם הגר"ע יוסף ביחוה דעת ח"ו סי' יא, אף שהביא מחלוקת הקדמונים בענין זה, מסקנתו שניתן לעשות כך, לברך ברכה אחרונה ולהתנות שאתה רוצה להמשיך אחר כך לאכול ולא תתחייב בברכה ראשונה נוספת.

ועתה למה שעומד מאחורי הדברים, השאלה המצויה היא באדם שיושב ללמוד כמה שעות, והוא יודע שישתה כמה פעמים במהלך הזמן הזה, מה יעשה עם ברכה ראשונה ואחרונה, שהרי אם לא יברך עתה על מה ששתה, עד שישתה שוב יעבור כבר שיעור עיכול וגם אם יברך ברכה אחרונה על הכוס השניה זה לא יועיל לו לראשונה שכבר עבר זמן ברכתה [ובשתייה שיעור עיכול זה כבר בחצי שעה]. ואם יברך עתה נמצא שצריך לברך שוב בפעם הברה ברכה ראשונה. כמו כן דעת המגן אברהם היא שאם עבר שיעור עיכול לא רק הפסיד ברכה אחרונה אלא גם צריך שוב ברכה ראשונה [אף שרבים חלקו עליו בפרט זה.

ומסקנת הגר"ע יוסף שם לברך ברכה אחרונה רק אחרי הכוס האחרונה, ולא חשש לכך שעבר שיעור עיכול, אולם המנחת יצחקשם כתב לברך על כוס ברכה ראשונה ואחרונה, וראה כאן שהארכנו בכל זה.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל