שאלה:
פעם שמעתי שיש בעיה לצלם אנשים על רקע השמים אם רואים את השמש במלואה, האם זה נכון?
ואשמח לשמוע מה ההלכה המדויקת לגבי צילום השמש.
תודה רבה!
תשובה:
שלום וברכה
אסור לצייר שמש במילואה וירח אפילו שאינו מלא כמבואר בשולחן ערוך בסימן קמא סעיף ד' [כשיטת התוספות בעבודה זרה מג ב ושלא כשיטת הריטב"א שם], ובשו"ת שבט הלוי ח"ז סי' קלד אות ה מסופק אם כך גם לגבי צילום, כיו שבצילום הדבר נעשה כביכול מאליו ולא על ידי ציור. הוא לא מכריע בשאלה זו, ובעיני תמוה להתיר בזה כיון שודאי המעשה מיוחס לאדם ומה לי אם מצייר או מצלם. אמנם יש מקום לדון מה הגדר של צילום במצלמה דיגיטלית אם מדובר בציור ממש אחר שיש כאן רק אותות חשמליים, ואולי עיקר האיסור הוא בהדפסת תמונה כזו. ומצאתי שעסק בשאלה זו בשו"ת מנחת יצחק חלק י סימן עב והוא נקט בפשיטות לאסור גם בצילום ולא רק בהדפסה [אף שדבריו אמורים לגבי פילם ולא לגבי מצלמה דיגיטלית שלא היתה בימיו]. לכן למעשה נראה שיש להזהר שלא לעשות כן. אבל שמש שאינה שלמה כמו שקיעה וזריחה נהגו להקל בזה בשונה מירח וכאמור.
תודה רבה על התשובה!
שמש שאינה שלמה – זה מתכוון גם אם המצולם או העננים מסתירים חלק ממנה?
נכון.
השאר תגובה