לתרומות לחץ כאן

מתנה לעובדת זרה בחג המולד / איחולים בחג המולד

שאלה:

לאמי יש פיליפנית שמאוד עוזרת לה ומעניקים לה מדי פעם מתנות השאלה האם יש להימנע מלתת לה מתנה לחג המולד וכן האם מותר בכלל להגיד לה חג שמח
נ.ב. אם אפשר בבקשה מקורות כי יש כרגע ויכוח משפחתי בנושא

תשובה:

שלום וברכה

אם מקובל לתת מתנה כזו, זה בעצם חלק מהיחס אליה כמו מתנה לעובד לכבוד החג שזה חלק בלתי פורמלי מתנאי העבודה. וכמובן אין לומר לה שזה לכבוד חג המולד אלא שזה לכבוד השנה החדשה. מבחינתה זה לא משנה וזה אותו דבר.

כך גם לגבי האיחולים, תאחלו לה שנה טובה, זה לא איחול שקשור עם עבודה זרה.

מקורות:

אף שבמשנה בעבודה זרה דף ב,א וכן נפסק בשו”ע יו”ד סימן קמ”ח נאמרו איסורים רבים של מכירה וסיוע לעובדי כוכבים ביום אידם, אך כתבו הראשונים וכן נפסק בשו”ע שם סעיף י”ב שבזמן הזה אין איסור זה, וטעמים רבים נאמרו בראשונים בעבודה זרה דף ו,א מפני מה אין להחמיר בזה בזמן הזה, או מפני שכיום אינם עובדי עבודה זרה רק עושים מנהג אבותיהם (תוספות שם ב,א) או מפני שיש בזה משום איבה (תוספות רא”ש ור”ן שם), או מפני שיש בזה חיי נפש שביניהם אנו יושבים ואנו מתפרנסים מהם תמיד (רמב”ן ריטב”א ומאירי שם) ועוד טעמים אחרים במאירי שם. כל הטעמים הללו שייכים גם במקרה שלנו. וראה עוד בדרכי תשובה, יו”ד קמח, ו; וראה אור המזרח, עמ’ 110, שהביא לדון בשאלה של נתינת מתנות ביום אידם, הוא דן בעיקר מצד איסור לא תחנם אבל לא חשש למה שהזכרתם, וגם בזה ע”ש שנקט להתירא. 

 

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל