לתרומות לחץ כאן

ברכה על מרק גריסים

שאלה:

שלום,
מה הברכה על גריסי פנינה מבושלים בתוך מרק ירקות? לפי מראית עיניי , אני רואה שהם נשארים שלמים ולא נדבקו/ נתמעכו, כמו שקורה בצ'ולנט/חמין. וכן למיטב ידיעתי כיום הם לא שלמים בקליפתם,
אז איך אוכל לדעת אם לברך אדמה או מזונות?
אני מבין שלרוב הברכה מזונות, אך איך אוכל לדעת בוודאות ?
האם עליי להתקשר למפעל ולשאול על דרך הייצור ?
וכן בבקשה אל תציעו לי את הפתרון לאכול זאת בתוך סעודה, כי זה לא פתרון ראוי ואפשרי בכל פעם , וכן הפתרון שלאכול דבר מה בשיעור של מזונות וכן דבר שברכתו אדמה בנפרד
את הפתרונות הללו אני מכיר
תודה

תשובה:

ניכר בשאלתך שהיא שאלת חכם, ובענין זה אכן חלוק דין גריסים מגריסי פנינה, גריסי פנינה בהגדרתם המקצועית הם מקולפים ומלוטשים עם חלק מהגרעין ולכן כשהן מבושלים ברכתם מזונות גם אם הם "שלמים" ולא מדובקים, כמבואר במשנה ברורה בתחילת סימן רח. לכן כאשר כתוב על הרריזה גריסי פנינה אין לך ספקות, הספק שהזכרת הוא כאשר כתוב גריסים סתם.

באופן כזה שהמרק הוא עם גריסי פנינה:

במרק גריסים ללא ירקות, אם הכמות של הגריסים מרובה ומשמעותית יותר מהמים, מברכים רק מזונות. ואם הגריסים הם המיעוט, מברכים על הגריסים מזונות ועל המים שהכל.

ואם זה מרק ירקות עם גריסים וכפי המצוי, כאן נכנס כבר הכלל של כל שיש בו מחמשת מיני דגן, ומברכים רק מזונות, אלא אם כן מדובר בכמות מועטה מאוד של גריסים באופן שאין לה חשיבות כלל, יש אומרים שאין לזה את הכלל של כל שיש בו מחמשת המינים. וראה עוד כאן על מרקים שונים וברכתם.

הצטרף לדיון

תגובה 1

  1. המשנ"ב כתב אין למחות בידם. לכן הוא נשאר עם ספקות רק שאם יברך מזונות המשנ"ב לא ימחה בו. וזה פשוט שגם למשנ"ב עדיף לנסות לצאת מידי הספק באחת הדרכים הידועות. מכל מקום פתרון אפשרי לו מלבד לאכול בסעודה או לברך מזונות והאדמה על פריטים אחרים הוא פשוט למעוך בצלחת מעט ואז נראה שיוכל לברך מזונות בשופי לכאורה.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל