לתרומות לחץ כאן

הפסקת אמירת קדיש למשך שבוע

שאלה:

סבתי נפטרה בטו בשבט תשפב כיוון שאבי והבן האחר לא אומרים קדיש ביקשתי רשות מהוריי לומר. הבנתי שהייתי אמור להפסיק קדיש לשבוע בטו בכסלו כיוון שהייתה שנה מעוברת אך לא הכרתי את זה בזמן. עוד דבר נוסף,בגלל הקורונה היו שבועות של בידוד וכולי שלא אמרתי קדיש בכל מקרה.
השאלה היא האם צריך להפסיק את הקדיש ואם כן מתי (האם בשבוע האחרון של היב חודש זאת אפשרות) ?
עוד שאלה , האם אפשר סדר בתאריכים ( טו בטבת לאחר 12 חודש אמורה להיות האזכרה ובטו בשבט זה כבר 13 חודש האם עושים אזכרה נוספת) , ומה נהוג לעשות בימי האזכרה?
אם אפשר גם אז לכתוב בבקשה גם את מקורות. תודה רבה

תשובה:

שלום וברכה

אם לא הפסקת בתחילת החודש תפסיק שבוע בסופו גם מנהג כזה קיים, העיקר הוא שלא להחזיק את הנפטר לרשע הנזקק לכפרה מלאה של 12 חודש, דבר שיש בו פגם מצד מצות כיבוד הורים.

עיקר העלייה לקבר למנהג הספרדים היא ב12 חודש, שזה יום י"ד בטבת, יומא דמישלם י"ב חודש, אלא שאם יכולים להדר לבוא פעמיים, יבואו גם ביום היארצייט שזה בט"ו בשבט. ראה בענין זה שו"ת רב פעלים חלק ד סימן מא.

כמובן ביום האזכרה תאמר שוב קדיש. וגם יום היארצייט.

בשורות טובות וכל הישועות.

הצטרף לדיון

2 תגובות

  1. תודה על התשובה אפשר לשאול איפה נכתב שאפשר גם להפסיק בשבוע אחרון של היב חודש?
    למה התאריך הוא יד טבת ולא טו בטבת . ויד טבת יוצא בשבת אז מתי עולים לקבר מה עושים במצב כזה? ומתי לעשות סעודה עם שיעור תורה בבית כנסת?

  2. 1. ראה שיורי ברכה לחיד"א סי' שעו סעיף ח ובהערות שם הערה ד' מה שדן בענין זה בדברי הרב פעלים ח"ג יו"ד סי' לב. ואף שהמנהג הרווח שלא כדבריו ומפסיקים שבוע ראשון של חודש י"ב, ודאי בדיעבד תעשה לפחות כמו מנהג זה.
    2. הסיבה כמו שהזכרת שהוא היום שמסתיים הי"ב חודש, יש עלייה לקבר בשני זמנים, או שעולים ביארצייט וזה טו שבט או שעולים ביום שמסתיים החודש ה12 שזה י"ד טבת. כמובן כאשר אחד התאריכים חל בשבת דוחים ליום ראשון או מקדימים לשישי [לכאורה עדיף להקדים לשישי, כיון שאז עדיין הנשמה יותר בקבר כבכל הי"ב חודש]. סעודה ושיעור בבית הכנסת אפשר מתי שמסתדר, או חמישי בלילה או בשבת או במוצ"ש.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל