לתרומות לחץ כאן

צירוף סל להפרשת חלה במאפים שארוזים בשקיות נפרדות

שאלה:

שלום. בעל עסק למכירת בשרים על האש מקבל ממאפיה פיתות ובגטים. לאחר ביקור במאפיה מסתבר שישנן "ספקות" בהפרשת החלה ולכן הוריתי למשגיח בבית העסק להפריש חלה ללא ברכה מהפיתות לחוד ומהבגטים לחוד.(סוגי בצקים שונים) השאלה, היות והפיתות מגיעות בשקיות(5 פיתות בשקית) לשמירת הטריות, נוכל להפריש בצירוף סל, מפיתה אחת על כל הפיתות הסגורות בשקיות וכן בבגטים המגיעים באריזות לשמירת טריות(כ25 בגטים בכל אריזה) בצירוף סל מבגט אחד על כל הבגטים בכל האריזות. א. למרות מח' הפוסקים לענין צירוף סל כאשר ארוזים בשקיות נפרדות וכו האם נוכל להקל בצירוף סל, כיון שרוב הסיכויים שהם באו מבצק אחד גדול(הפיתות מבצק והבגטים מבצק) ב. ההפרשה כאן היא רק מספק לחומרא. ג. אין אפשרות באמת בבית עסק, להפריש מכל אריזה ואריזה גם בגלל שמירה על טריות לאורך כל היום וגם בגלל הפסד גדול של פיתה מכל שקית פיתות ושל בגט מכל אריזת בגטים. אודה לתשובתכם המפורטת והמנומקת.

תשובה:

שלום רב

ראשית לציין שבמקום הפסד כזה יש לסמוך להפריש גם שלא מן המוקף, בס' דרך אמונה תרומות פ"ג ציון ההלכה רצ כתב שהחזון איש הקל להפריש תרומות ומעשרות מבקבוקי בירה של מן המוקף בשמחת נישואין, משום שאם היו פותחים את כולם היו מתקלקלים. וכן התיר לפני זמן הביעור להפריש מקופסאות שימורים שלא מן המוקף.

כמו כן לגבי מה שהזכרת שיש כאן ספק חיוב, הרי במשנה בדמאי פרק ד משנה ה מבואר שחלת דמאי ניטלת גם שלא מן המוקף. אמנם מצינו זאת רק לגבי דמאי שמעיקר הדין רוב עמי הארץ מעשרים ולא בשאר ספקות, אבל זה צירוף נוסף. ובפרט שברמב"ם ביכורים פ"ז הל' יג מדוייק שגם בשאר הפרשות מספק הדין כך [אכן בר"ש שם פירש את המשנה באופן שונה, עיי"ש].

ועתה להגדרה של הניילון: בדרך אמונה פ"ו הל' טז הביא מבעל הקהילות יעקב שכאשר שמים כמה כלים בתוך כלי אחד הכל מצטרף, כלומר שאם יניח את כל הפיתות בארגז אחד, אין בעיה בכך שהן ארוזות בנפרד. וכן נראה בערוך השלחן סי' תנז סעי' ד. אמנם בשמירת שבת כהלכתה מפקפק בכך בשם הגרש"ז אויערבך [פרק מב הערה לט], אבל ראה בדרך אמונה שם בשם הגרי"ש אלישיב שכל החומרא היא רק בכלים ממש, אבל שקיות ניילון בכלל לא חוצצות, וכן נראה בשש"כ שם.

לסיכום: מצד ההפרשת חלה אינני רואה כאן בעיה וכנ"ל ואם הכל יהיה בארגז אחד זה לכתחילה ממש.

מה שמטריד אותי, הוא שאם מדובר במאפייה שכזו… מי יודע איך מנפים שם את הקמח, ושלא מכניסים תבלינים בכשרות לא מספקת, ועוד…

שבת שלום ומבורך.

הצטרף לדיון

2 תגובות

  1. דוקא במאפיה כל נושא ניפוי הקמח הוא מצויין בניפוי חשמלי סגור. יש הדברות ונקיונות וכו. כל חומרי הגלם הן מהדרין. הדלקת האש בתנורים רק ע"י יהודים. הבעיה היא בהפרשת חלה שמפרישים בלשון תנאי על עיסות עתידיות ולא ברור לגמרי שאכן הפועלים מוציאים הפרשת חלה מכל עיסה, גם לא ברור שהמשגיח אומר את הנוסח הנכון. עכ"פ מאפיה זאת לא נמצאת תחת השגחתנו והמוצרים שלהם טובים נצרכים וכשרים לגמרי, להוציא את נושא הפרשת חלה, הטעון שיפור ותיקון. ומה שבידינו אנו מתקנים/מפרישים בבתי העסק.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל