שאלה:
עניתם לי בעבר ועדיין לא הבנתי.
הטעו אותי בחנות אמר העובד שהכל עדה חרדית בירקות. בסוף מתברר שזה נכרי.
האם עלי להגעיל את הסיר
תשובה:
שלום וברכה
הוא לא הטעה אותך כלל, לפי מנה העדה החרדית על פי הבית יוסף אין קדושת שביעית בפירות נכרי, ולכן הם מביאים בכל החנויות שתחת השגחתם פירות נכרי, כך היה גם מנהג הספרדים בירושלים על פי הבית יוסף כפי שהאריך בזה הגר"ע יוסף. דעת החזון איש כידוע על פי המבי"ט שיש קדושת שביעית בפירות נכרי, ועל פי זה הערנו בתשובתנו הקודמת, שמי שחושש לדעת החזון איש צריך כרגע להזהר יותר, כיון שכרגע זה לא רק נושא של קדושת שביעית אלא זה נושא של פירות שביעית לאחר זמן הביעור שאסור לאוכלם. אבל שוב, מי שסומך על מנהג ירושלים, – העדה החרדית או הגר"ע יוסף ועוד אחרים, רשאי לצרוך מירקות אלו. גם מי שחושש לחומרא בעלמא לדעת החזון איש ולא מן הדין, אינו צריך להכשיר כלים שכבר לא בני יומם. מי שנוקט לדינא ממש כחזון איש לא יקנה ירקות אלו עכשיו.
האם אפשר לקנות ירקות שעבר זמן הביעור שלהם בכמות קטנה? (עד 3 סעודות לכל נפש)
אחרי שכבר חל על הפירות איסור אכילה, לא יעזור לקנותם בשיעור הנ"ל, דין זה מועיל רק אם בזמן חיוב הביעור הוא משאיר בידו כשיעור זה. ראה משפטי ארץ פרק לב בהרחבה.
השאר תגובה