לתרומות לחץ כאן

הדליק בצד שמאל של החנוכיה

שאלה:

שלום לכבוד הרב שליט"א

שאלו מי שהדליק את הנרות חנוכה ושם הנרות בצד שמאול והדליק קודם הנר הכי ימיני אם יש בעיה בזה? לכאורה יצא כיון שדי בנר אחד, אבל יש שיטה כזאת להדליק בקנים שבצד שמאול ולהוסיף עד שיהיה שמנה נרות?

ואם כדאי לנהוג כהגר"א וחזון איש להדליק הנר יותר קרובה למזוזה? במקום הנר הכי חדש. וסברתו כיון שדי בנר אחד כל יום יש להתחיל בעקר הדין ואין חיוב להדליק הנר שמוסיפים באותו יום.

תודה

תשובה:

שלום וברכה

ההלכה להתחיל משמאל אינה מעכבת וודאי יצא ידי חובה.

לענין הצד שכדאי להדליק בו לכתחילה כבר כתב המשנה ברורה שהואיל ויש בזה מחלוקת, דעביד כמר עביד ודעביד כמר עביד.

 

הצטרף לדיון

6 תגובות

  1. בדברי הגר”א יש משהו שאף פעם לא הצלחתי להבין את טענתו. מהיכי תיתי שהנר האחרון שהדליק לשיטת החולקים זה העיקר? רק בגלל שזה מונח איפה שהדליק אתמול ושלשום? למה שלא נגיד שתמיד הנר שהדליק ראשון הוא הנר העיקרי יום אחד הוא נמצא בימין ממחרת הוא השמאלי יותר או להיפך!

  2. בכל הנושא של הדלקת נר חנוכה הנראות לאחרים מאוד משמעותית בעצם קיום המצוה, כמו שאמרו בגמרא לענין הרואה אומר לצרכו הוא מדליק, אף שאח"כ יניח במקומו, ועוד, וגם כאן לבריות זה נראה כך.

  3. כבוד הרב שליט"א, הסתפקתי באותו נושא, כשמדליקים את השמש לפני שמברכים, מה בעצם הופך אותו לשמש? הרי באותו מידה זה יכול להיות גם נר מהנרות. הכוונה כאן גורמת? או שמא ברגע שסיים להדליק התברר שזה לא באותו גובה/שורה וממילא זה נהפך לשמש למפרע. זה אחד הסיבות שבאופן אישי אני מעדיף להשתמש בנר איתו אני מדליק את שאר הנרות כשמש.

  4. בלילה האחרון ליל זאת חנוכה הדלקתי בבית הכנסת והתחלתי מימיני פניתי לשמאלי. באמצע ההדלקה הרב שם תיקן אותי והורה לי להתחיל מהצד השמאלי לפנות לימיני. יוצא שבסופו של דבר הדלקתי חצי מימין לשמאל וחצי משמאל לימין. הסתפקתי בדבר. שכן גם אם עשיתי כשיטה אחת הדחויה במקום כשיטה אחרת שהתקבלה עדיין נהגתי כשיטה מסוימת. משא”כ כעת הרי נהגתי לא כך ולא כך.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל