שאלה:
בס"ד
לכבוד הרב שליט"א,
המאירי בברכות(לה.) כותב שאם ברך על פת מזונות לא יצא. ויש עוד מעט ראשונים שכתבו כך וכ"פ בערוה"ש ונהר שלום.
כעת רציתי לשאול אם נאמר שה"ה לשאר דברים דהיינו כגון שברך על בשר וירקות וכד' מזונות שלשיטתם לא יצא ידי חובה?
נ.ב. היה לי דין ודברים עם ת"ח שלחלק יצא דשניא פת שנשתה למעליותא אבל זה לא מוזכר במאירי..
תשובה:
שלום וברכה
מפורש בערוך השלחן שזו הגדרה כלל בברכה הזו ולא בגלל המעליותא של הפת:
ערוך השולחן אורח חיים סימן קסז סעיף יט
אם בירך על הפת שהכל יצא דהיא ברכה כללית אבל אם בירך בורא מיני מזונות או האדמה לא יצא ויש מי שאומר דיצא בברכת בורא מיני מזונות [ש"ת סקי"ג בשם ברכ"י ואבן העוזר] והטעם נראה משום דפת וודאי הוא מזון ולענ"ד נראה דלא יצא כיון דאינה ברכה מבוררת ואינה על הפת מתקון חכמים לא יצא ולא דמי לשהכל שהיא כוללת הכל ואי משום דפת הוי מזון דהא מברכינן בברהמ"ז על הארץ ועל המזון הא כל מילי איקרי מזון [עירובין ל'.] ועכ"ז אם בירך על פרי העץ או פרי האדמה במ"מ לא יצא וה"נ בפת כן הוא וצ"ע:
יש לזכור שרבים חולקים ולהלכה בדיעבד יצא ידי חובתו.
זה ידוע מה שנלע"ד נ"מ לדוג': במקום שיש מחלוקת אם לברך שהכל או מזונות שנאמר שעדיף לברך שהכל לחשוש לשיטת הסוברים שבמזונת לא יצא אפ' בדיעבד.
נכון.
השאר תגובה