שאלה:
אורח שהדליק נרות חנוכה במקום שהיה סבור שיאכל (וסמך על הפוסקים המתירים הדלקה במקום האכילה), ולבסוף לא הוגשו דברי מאכל על ידי המארחים. האם צריך לחזור ולהדליק בביתו, ואם כן – האם בברכה?
תשובה:
מה שנאמר בפוסקים שניתן להדליק במקום אכילה, אין הכוונה מקום שהוא יאכל בו עכשיו במקרה סעודה, כמו במקרה שציינת שאדם מתארח באיזה מקום לארוחה, בזה לא די כלל ואינו יוצא ידי חובה גם אם יאכל שם כסעודת שלמה בשעתו, מקום אכילה הכוונה מקום הקובע לו לאכילה, כמו בחור ישיבה שישן בבית אחד ואוכל בחדר האוכל של הישיבה.
מקורות:
משנה ברורה סימן תרעז ס"ק יב
במקום שאוכל – דמקום אכילתו עיקר. ודוקא לענין אכסנאי הנ"ל שאין ביתו אצלו או לענין בן הסמוך על שולחן אביו אבל מי שסועד אצל חבירו באקראי ויש לו שם בית באותו העיר צריך לילך לביתו להדליק שם נר חנוכה ואם אינו רוצה לזוז ממקום שסועד יצוה לאשתו שתדליק עליו בביתו ומ"מ מצוה בו יותר מבשלוחו ועיין בבה"ל: