לתרומות לחץ כאן

ירקות יבול נכרי לאחר זמן הביעור – בליעות בכלים

שאלה:

האם סיר שבושל בו יבול נכרי צריך הגעלה

תשובה:

שלום וברכה

קודם זמן הביעור יבול נכרי אינו ספיחין, אלא שלשיטת החזון איש על פי דברי המבי"ט הידועים יש בו קדושת שביעית, ממילא אין צורך בהגעלה.

ואף אם בישלו בסיר ירקות שביעית במשך השנה ועכשיו כבר אחרי זמן הביעור, אין צורך להגעיל את הכלי כדי לבער את טעם פירות השביעית שבו, ראה שו"ת מנחת שלמה (חלק א סימן נא אות יט) שכתב: "כלים שנתבשלו בהם פירות שביעית – אין הבלוע חייב בביעור, ואין צריכים להגעילן לאחר זמן הביעור. אולם הר"ש סיריליאו בפ"ט משביעית דף קנ"ז מצריך הגעלה כמו בפסח… אבל מ"מ צריך עיון, דנראה שהחיוב לשרוף לאחר הביעור מסתעף רק מן החיוב לאכול ולחלק לעניים בשעת הביעור, כמבואר ברמב"ם פרק ז הלכה ג והלכה ה, ואילו לענין הבלוע בדופני הקדירה צריך עיון אם שייך חיוב אכילה או חלוקה לעניים בשעת הביעור, ואם כן, מאי טעמא יתחייב אחר כך לשרוף". וראה עוד טעם לזה בס' קהילות יעקב שביעית סי' כג.

אמנם, המבשל פירות שביעית שכבר עבר זמן ביעורם, הכלים טעונים הגעלה. כך כתב בדרך אמונה (שמיטה פרק ח ציון ההלכה ס"ק ז) בשם הגרי"ש אלישיב: "והמשאיל כלי בישול לחשוד שמשתמש בפירות שביעית שנאסרו לאחר הביעור, או הספיחין, הכלים טעונין הגעלה. ולכן מותר לסרב להשאילם אף על פי שאפשר שישתמשו להיתר".

הרי שפירות שביעית שלא נתבערו דינם כשאר מאכלות אסורות, ובליעתם אוסרת את הכלים כמו שאר המאכלות האסורות.

לכן, מי שמקפיד לענין יבול נכרי שהוא קדוש בקדושת שביעית ממש וכבר עבר זמן הביעור ובישלו בו בטעות, יצטך להגעיל את הכלים, אבל מי שמקפיד כך רק בתורת חומרא בעלמא, ולעיקר הדין נוקט כבית יוסף ומנהג ירושלים שאין קדושת שביעית בפירות נכרי, לא יצטרך להגעיל את הכלים רק ימתין שלא יהיו בני יומם.

הצטרף לדיון

2 תגובות

  1. למה השאלה היא רק על לאחר זמן הביעור ולא לפני זמן הביעור וכן במהלך השנה השביעית? כשמבשלים בכלי פרות שביעית למה שלא יצטרכו להגעיל את הכלים? לא מאיסור אלא מקדושה! שלא יתקדש כל מה שיבושל בו לאחר מכן בקדושת שביעית!

  2. אין איסור הפסד על בליעות, לא מדובר כאן בקדושה כמו בתרומה, אלא בדינים כיצד לאכול את הפירות, וזה לא שייך בבליעות.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל