לתרומות לחץ כאן

האם גם במזיד קנסו חז"ל תצא מזה ומזה ובניה ממזרים?

שאלה:

בס״ד
שלום כבוד הרב,
ישנה מחלוקת בין הרי״ף והרא״ש לגבי הסוגיה של האישה שבעלה הלך למדינת הים, הרי״ף טוען שקנסו גם בנישואין וגם בזנות משום שלא דייקה, והרא״ש טוען שקנסו רק דרך נישואין.
אבל האם לפי הרא״ש אישה שנישאה לשני רק לאחר גירושיה מהראשון אבל זינתה איתו במזיד לפני כן, כשהייתה נשואה לראשון, האם הרא״ש קנס גם בזה שילדיה מהשני יהיו ממזרים מדרבנן כי היא זינתה איתו במזיד (ולא בשוגג) ואז נישאה לו לאחר גירושיה מהראשון? כי הרי הרא״ש לא קנס בזינתה בשוגג אלא רק בנישאה בשוגג אבל האם קנס בזינתה במזיד ואז נישאה לשני לאחר גירושיה מהראשון?

תשובה:

שלום רב,

סליחה על האיחור במענה.

הקנס הוא רק בשוגגת ועל כך שלא בדקה היטב. במזיד אין קנס. יש כמובן איסור חמור של סוטה לבועל אבל אין קנס כי זה לא רלונטי. זה הסוגיה ביבמות קב. מכאן השאלה היא האם גם בזנות גזרו חז"ל או רק דרך נישואין ועל כך הבאת את מחלוקת הראשונים שם בסוגיה. אבל כאמור הבסיס לקנס של חז"ל הוא רק בשוגגת

הצטרף לדיון

2 תגובות

  1. בס״ד
    תודה רבה על המענה!!
    חז״ל קנסו בשוגגת ממזר מדרבנן מכיוון שלא דייקה, אבל מדאורייתא היא לא אסורה כי זה היה בשוגג.
    אבל במזיד האישה כן אסורה מדאורייתא, מכאן השאלה שלי- כאשר האישה זינתה במזיד ונישאה לבועל לאחר גירושיה מהראשון האם ילדיהם יהיו ממזרים מדרבנן?
    הרי הם עברו על איסור מדאורייתא ועדיין יש פה נישואין עם הבועל לאחר גירושיה מהראשון, והרא״ש קנס דרך נישואין.
    אשמח להבהרה!! תודה רבה!!

  2. סליחה שלא שמתי לב לתגובה רק עתה: ילדיה ממזרים מדרבנן זה קנס כמובן. ואז זה קנסו כפי שנאמר בתשובה. כאשר האישה עוברת על איסור דאורייתא אין קנס כי בזה לא עסקו חז"ל גם משום שבאירועים לא שכחים לא קנסו חז"ל וכפי שמופיע הרבה פעמים מזיד זה אירוע שאינו שכיח. וגם משום שהמטרה היתה להרתיע נשים כדי שיבדקו היטב שאכן הן מותרות. את העוברת במזיד אין טעם להרתיע עם זה משום שהוא ממילא יודעת שהיא עוברת עתה על איסור חמור של אשת איש. ולגבי איסור דאורייתא האיסור הוא איסור לאו, ולא איסור כרת ולכן אין מזה ממזרים מדאורייתא.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל