לתרומות לחץ כאן

ברכה על עוגה בתוך סעודה

שאלה:

עוגה שמגישים בסוף הסעודה לקינוח האם מברכין עליה

תשובה:

שלום וברכה

אם יש לעוגה כל תנאי פת הבאה בכיסנין, כמו למשל בקלוואה, שהבצק גם מתוק, גם דק ונכסס וגם ממולא במיני פירות, מברכים עליו באמצע סעודה, אבל אם יש לו רק אחד מהתנאים הללו, למשל עוגת שמרים, שאמנם הבצק מתוק וזה גם ממולא שוקולד אבל זה לא דק ונכסס, או עוגת טורט, שהיא מתוקה אבל לא ממולאת ולא נכססת וכיוצא בזה – אין לברך באמצע סעודה אף שזה לא בא ללפת את הפת, כיון שמאפה זה עצמו הוא ספק פת וכבר בירך המוציא.

הגר"ע יוסף היה ממליץ להמנע מלאוכלה בתוך סעודה מחמת הספק הנ"ל. אמנם העולם נוהגים להקל לאוכלה אך לא מברכים עליה.

מקורות:

ראה שו"ע סי' קסח סעי' ז ומשנה ברורה שם.

הצטרף לדיון

6 תגובות

  1. אני לא מדבר על פטור של דברים הבאים מחמת הסעודה, אלא שכיון שזה ספק פת, יש צד שהוא אמר את הברכה הראויה, לענין סברא זו לא משנה אם זה קינוח או לא, להצד שזה לחם והוא הרי בירך המוציא, זה עלה לו גם לקינוח.

  2. ללא קשר לרב עובדיה זצוק"ל, אני לא כל כך מבין למה לאוכלה בתוך הסעודה?
    הרי אי אפשר לברך עליה בגלל הספק שאולי נפטרה בברכת הפת, וירא שמיים ישאירה לאחר ברכת המזון.
    מדוע להכנס לספק של נהנה מהעולם ללא ברכה?
    מה הבעיה להשאיר לאר ברכת המזון?

  3. הדגשה: [לא תגובה לשגיא אלא לגוף השאלה]
    שבביאור הלכה כתב היכא שהעוגה נילושה וממולא [כמו עוגת שמרים ממולאת בשוקולד] כיון שלרוב הפוסקים הוי פת הב"כ המברך עליה באמצע סעודה לא הפסיד כיון דלרוב הפוסקים הוי פהב"כ

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל