לתרומות לחץ כאן

עונת אור זרוע וכרתי ופלתי לאשכנזים ולספרדים

שאלה:

בעניין ימי הפרישה (בעקבות הריונות והנקה וכו' נשכחו ממני דיני החישובים וכל המסתעף) אם לאישה היה מחזור ביום רביעי כ"ב חשוון בבוקר. (לראשונה אחרי הרבה זמן- הריון לידה והנקה). מתי ימי הפרישה? ומתוכם מה רק מדין 'עונת אור זרוע'. שאלתי היא מכיוון שיום הנישואין חל בליל רביעי השבוע…ואכמ"ל. ואם יש חיוב גם לעשות בדיקה קודם (בליל רביעי השבוע אם זה רק מדין עונת אור זרוע) תודה רבה

תשובה:

שלום וברכה

יום ה30 שהוא עונה בינונית יחול השבוע ביום חמישי בבוקר. לבני אשכנז הלילה שלפני גם יש לפרוש בו, רוב פוסקי אשכנז חששו לאור זרוע וגם בעונה בינונית לדעת הכרתי ופלתי שסבר שכל ה24 שעות של אותה יממה אסורים [אם העונה ביום אז הלילה שלפניו ואם העונה בלילה – היום שלאחריו]. כך שבאותו לילה יש את שתי הסיבות.

בני ספרד לכרתי ופלתי לא חששו ולגבי אור זרוע יש בזה דעות שונות, ובאם אתה ספרדי תשאל את רבך כיצד אתם נוהגים.

לאלו שאינם חוששים אין חובת בדיקה אבל כדאי להסתכל על קינוח כיון שזה כל כך קרוב.

מלבד זאת, למחרת ביום שישי, לדעת החוות דעת היא עונה בינונית ורבים חששו לדבריו, כמו כן בלאו הכי זותהיה וסת החודש, הפלגות אין לכם בחודש זה כיון שזו רייה ראשונה לאחר הלידה.

כל זה כמובן בהנחה שלא היה לה וסת קבוע לפני ההריון מה שאינו מצוי בזמנינו.

מקורות:

רבים מהפוסקים חששו לדברי האור זרוע, ראה בנושאי כלי השו"ע בסי' קפד מה שדיברו בזה, וכך התקבל להלכה בהרבה מאוד קהילות. החתם סופר החמיר בזה מאוד כמובא בפתחי תשןבה שם, עד שדן באשה שטהורה רק לילה אחד בחודש והוא אור זרוע, האם מותר להם לשמש או שצריכים להתגרש… מאידך ידוע שהחזון איש פקפק בדברים אלו. לכן כל אחד יתייעץ בענין זה עם רבו המקובל עליו וינהג כפי הוראותיו וכפי מנהג בני קהילתו. מרבותי קיבלתי שאם ליל טבילה יוצא בעונת אור זרוע לא חוששים לדבריו, אבל באופנים הרגילים יש לחשוש. כמו כן יש לזכור, שלגבי עונה בינונית דעת הכרתי ופלתי שכל ה24 שעות אסורים, ולא רק עונת הוסת, כך שאם הראייה היתה ביום, הלילה אסור לא רק מצד ענין האור זרוע אלא גם מחמת דברי הפלתי. וגם אם זה יוצא ימים רצופים יש לחשוש.

דברינו אלו אמורים לבני אשכנז, לדעת הגר”ע יוסף זצ”ל בטהרת הבית סי’ ב, ספרדים לא חוששים לא לכרתי ופלתי ולא לחוות דעת [יום 31] ואף לא לעונת אור זרוע, באף אחת מהווסתות. גם בספר אפיקי מים של הרב משה פנירי עמ’ רנז מסכם שהספרדים לא נהגו לחשוש לכרתי ופלתי, ומשום שהשו”ע נקט בפשיטות לא כך והאחרונים חלקו על חומרתו.

אמנם לגבי עונת אור זרוע, ראה בן איש חי פ’ צו סעי’ א שחשש לדבריו, ובפרט בזמנינו שהדורות חלושים והוסתות אינן חשקות כמו בימי קדם, וכן הובא בס’ ברית כהונה יו”ד נ יח ממנהג ג’רבא. הגרב”צ אבא שאול חילק בענין זה בין וסת קבוע שאז יש לחשוש יותר לוסת שאינו קבוע שבזה יש להקל. לחוששים לכך אין חילוק בין סוגי הוסתות [ואדרבה מדברי הגרב”צ הנ”ל מבואר שבעונה בינונית לא חשש].

בסיכום הדברים, לעונת אור זרוע ראוי לחשוש לכרתי ופלתי וחוות דעת אין צורך לבני ספרד.

הצטרף לדיון

2 תגובות

  1. יישר כח. אין לי שאלות נוספות, רק להביע הודאה על המענה המפורט והסבלני תמיד. שליחות חשובה ומשמעותית לעם ישראל. חזקו ואימצו

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל