שאלה:
בס"ד
שלום הרב,
האם למעשה סומכים על שיטת השבות יעקב הובא בפת"ש קצ"ח,טז, שבספק מיעוט המקפיד ניתן להקל? גם הפתחי תשובה עצמו כתב בסוגריים שקשה על דברי השבות יעקב, משום שזה נגד חזקת איסור), גם הפר"ח שהקל בספק דרבנן נגד חזקת איסור, אסר לגבי חזקת טומאה.
האם למעשה מקילים במצב בו האשה מצאה לאחר הטבילה חציצה מועטת וכבר חזרה לביתה, אך יש ספק אם על דבר כזה מקפידים או לא (אני לא מתכוון לדבר ששנוי במחלוקת הפוסקים אם נחשב חציצה או לא, אלא הכוונה שיש ספק אם על דבר כזה, או על כמות כזו בכלל מקפידים, לדוגמא אם יש חתיכת לכלוך קטן שיש ספק לגביו האם זה בכלל בולט ומקפידים עליו או לא), האם ניתן להקל בכך?
תשובה:
קטונתי מלהכריע בין הגדולים בענין זה, ראה שם סדרי טהרה ס"ק כג שהשיג על השבות יעקב, רק שים לב שהם מדברים באופן שודאי מקפיד רק השאלה אם החציצה נמצאת במקום שזה חוצץ, ממילא זה ספק לגבי חציצה שהיא במיעוט המקפיד. אבל המקרה שאתה מציין הוא בדרך כלל סתם לחץ… אני כן מקפיד לא מקפיד… אם זה במקום שלא אכפת לה כל כך ובאופן רגיל אינה מוצאת את זה, זה נקרא אינו מקפיד.