לתרומות לחץ כאן

מעשרות מהנטו או מהברוטו?

שאלה:

שלום וברכה.
בעוד כחודש אני מתחילה לעבוד בעז"ה, לגבי מעשרות:
1. המעשר הוא מהשכר נטו?
2. יש לי אחים בחורי ישיבות שעל כל אחד מהם ההורים שלי משלמים הרבה כסף (באיזור האלף ש"ח לחודש כל אח), חשבתי אולי במעשרות לשלם אני את השכר לימוד של אחד מהאחים, וכך גם זה כסף שהולך להחזקת מקום תורה וגם זה מאד ישמח אותי להקל קצת על ההורים. זה אפשרי?

תשובה:

שלום וברכה

1. התשלום מהשכר נטו, מה שהולך למס הכנסה או ביטוח לאומי אינו מחוייב במעשרות.

2. נתינה כזו היא בעצם עזרה להורים, אם ההורים דחוקים בפרנסה ויתכן מאוד שזה כך, ניתן לעזור להם מכספי מעשרות, אבל אם אינם דחוקים, אין מקום לתת להם כספי צדקה. אמנם אם את תשלמי ישירות לישיבה ולא להורים נראה שזה רעיון נכון.

בהצלחה רבה בעבודה החדשה.

הצטרף לדיון

6 תגובות

  1. 1) יש גם חלק משכר הברוטו שמופרש לקרן פנסיה וכו'. שזה למעשה חוזר לעובד בעתיד. וחלק ממנו משמש כביטוח חיים/ אובדן כשר עבודה.
    גם מזה אין צורך להפריש?

    2)מדוע נתינה ישירות לישיבה מותרת גם באם ההורים לא דחוקים בפרנסתם. הרי בגלל נתינה זו לא יגבו מההורים את חלקם?

  2. תודה רבה.
    זאת אומרת שעדיף שלא?
    הרי לתת את המעשרות בכללי לישיבה קדושה אני מבינה שזה כן אפשרי מלכתחילה, אז למה זה שונה? זה שאני אשלם במקום ההורים שלי זה לא שזה על חשבון המעשרות שלהם, הם נותנים מעשרות בלי קשר
    אשמח לחידוד כי לא כ"כ הבנתי…

  3. 1. כשיקבל את הפנסיה שוב יפריש, זה יהיה קל יותר כי אם יפריש עכשיו, יהיה לו קשה עד בלתי אפשרי לדעת איך לחש בעתיד את הרווחי הון שהקופה שלו תעשה במשך השנים. הביטוחים השונים זה משהו שהחוק מחייב ואינו נתון להחלטת העובד ולכן לדעתי זה מוגדר כמיסוי ואין צורך להפריש מזה.
    2. ראשית אינני בטוח בפסיקה זו, אבל נראה לי שכאשר זה ניתן לישיבה אפשר להגדיר שבעצם ההורים לא נותנים לו את שכר הלימוד, וכאשר יש בחור שאין לו לשלם את שכר לימודו ודאי מצוה לתת לו אפילו מכספי מעשר, אבל אני מסכים שכדאי לסמוך על זה רק אם ההורים גם קצת דחוקים וקשה להם, אלא שזה עוזר לענין שלא צריך ממש לדקדק עד כמה הם עניים..

  4. לגבי מה שביקשת לחדד, הספק הוא האם זה נחשב שאת נותנת לישיבה או נותנת להורים, אם זה נחשב נתינה להורים צריך לדעת אם הם באמת עניים כדי לקבל כספי צדקה. אין לזה קשר לכספי המעשרות שלהם, כספי המעשרות שלך צריכים ללכת לצדקה, אם זה נקרא נתינה להורים והם אינם נזקקים, זו לא צדקה, הכל לפי הענין. אבל אני מניח שאם אינם מרויחים טוב ויש להם כמה בנים בישיבות, הם נזקקים, לא צריך להיות ממש עני בשביל זה…

  5. שוב, תודה רבה על התשובה!!
    * לגבי מה ששאלו על קרן פנסיה- התשובה תהיה זהה גם לגבי קרן השתלמות? ז"א את המעשרות לחשב לא כולל מה שהמעסיק מפריש לקרן וגם מהסכום נטו אחרי ההפרשה שלי לקרן?
    * לגבי התרומה לישיבה – לא הייתי מגדירה מצב דחוק וגם לא קרוב לזה, אם זו הסיבה שתאפשר את התרומה לישיבה אז אני מניחה שעדיף שלא, חשבתי שעצם זה שהתרומה למקום תורה זה מספיק.
    תודה ומתנצלת על ריבוי השאלות…

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל