לתרומות לחץ כאן

טבילת כלי המיועד להדלקת נרות / ברכת המזון לאחר זמן רב / כלי המיועד להשמעת קולשבת

שאלה:

שלום לכבוד הרבנים כמה שאלות ברשותכם

1. האם צריך לטבול כלי קריסטל זכוכית שישמשו להדלקת נרות כגון בשמן וכו'?
2. אכילה של לחם כזית אבל יחד עם עוד מאכלים ועבר יותר מ72 שעות ועוד לא ברך ברכת המזון אבל מרגיש תחושת שובע מכל האכילה – ניתן לברך ברכת המזון כל עוד מרגיש שובע ? או שצריך לאכול בדווקא כמו כביצה או יותר מן הלחם ?
3. האם מותר לתת לתינוק כלי שהוא מרעיש בשבת ? לא ע"י סוללה כמו רעשן כזה וכו' ואם בטעות הזזתי אותו כגון שלא שמתי לב שנשענתי עליו נחשב מוקצה או גדר של מתעסק ?

בתודה רבה ויישר כוח.

תשובה:

שלום וברכה

1. רק כלי אכילה חייבים טבילה ולא כלי הדלקה.

2. כיון שהכל היה אותה אכילה אפשר לברך, אני מעתיק לך בענין זה את דברי המשנה ברורה:

משנה ברורה סימן קפד ס"ק יח

מחמת אותה אכילה – נראה שבא לאפוקי אם הוא משער שבאותה האכילה לבדה היה כבר שיעור להתעכל והיה חוזר להיות רעב ובעוד איזה משך אכל עוד משארי מיני מזונות ומחמת אלו הדברים אינו רעב ואח"כ נזכר שלא בירך בהמ"ז אחר אכילה הראשונה לא יכול לברך עוד בהמ"ז שכבר בטל אותה האכילה. בד"א שאחר שגמר אכילתו הראשונה הסיח דעתו מלאכול עוד אבל אם היה הכל במשך סעודה אחת כגון מה שרגילין בסעודות גדולות שיושבין כמה וכמה שעות ולפעמים יש שיעור עיכול מאכילת פת שאכלו בתחלה אעפ"כ יוכלו לברך לבסוף ברכת המזון כיון דבתוך משך הזה אוכלין פרפראות וכיסנין ושותין הכל סעודה אחת היא וכלא נתעכל מזון הראשון דמי: 

3. רעשן הוא מוקצה שבת כיון שהוא מיועד להשמיע קול. ראה רמ"א סי' שלח סעי' א.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל