לתרומות לחץ כאן

אשה שגרה ביחידת דיור בתוך בית של אדם אחר – חנוכה

שאלה:

חמותי גרה ביחידת דיור של גיסתי. אין לה כניסה נפרדת ליחידה אלא נכנסים דרך הקוטג' של גיסתי ומשם ליחידה.

לא ידוע לי מה הסידור ביניהן מבחינת תשלומים על אוכל חשבונות וכו' במידה משנה משהו מבחינת השאלה שכרגע אני שואל:
האם הן חייבות 2 חנוכיות (או עכ"פ להשתתף בפריטי)? מציין שמדובר בספרדים.

שאלה 2 לגבי המיקום, הכניסה לקוטג' היא מכביש ראשי לחצר קדמית ולכ' ממש דין של פתח החצר, אבל אני לא בטוח שהן ירצו לשים שם מחשש שמא ייגנב או ייפול וכו'.

שאלתי היא א"כ, הן רוצות לשים את החנוכיה בפתח הבית עצמו, היינו בחצר (לא בשער החיצוני כאמור לעיל) הבעיה היא שאף אחד לא יראה את החנוכיה כך. לעומת זאת, אם הן ישימו את החנוכיה בחלון יראו אותה גם אנשים מהרחוב.

איפה עדיף?

תשובה:

שלום וברכה

לכאורה הנכון לכתחילה הוא שחמותך תדליק בחלון של היחידה שלה הפונה החוצה, וגיסתך תדליק בפתח החצר הפונה לרשות הרבים [אם זו חצר מגודרת ומשתמשים בה וכו']. צריך להסביר להן שאין מה לחשוש שמא יגנב וכו', שמים חנוכיה פשוטה של 10 ש"ח בתוך מתקן זכוכית של 48 ש"ח, אף אחד לא צריך את זה וגם אם יארע מקרה נדיר וזה יגנב לא קרה כלום…]. אם זה לא הולך, שתדליק בחלון הפונה לרשות הרבים.

אם חמותך לא רוצה להדליק ביחידה שלה וזה לא הולך, שתשתתף בפרוטה עם גיסתך, כדין המבואר בתחילת סי' תרעז.

מקורות:

אור לציון פרק מז סעיף ג.

הצטרף לדיון

6 תגובות

  1. תודה, רציתי שאלת הבהרה. אני מתקשה להגדיר את המצב של חמותי וגיסתי. מצד אחד הן אמנם 2 בעלי בתים, אבל כל הזמן אוכלים ביחד, חמותי היא זו שתמיד מבשלת ואין לי ספק שהן לא מתחשבנות אחת עם השניה על השקל האחרון.
    יש לגיסתי דריסת רגל חופשית בבית, מלבד העבודה שכאמור אין לה כניסה נפרדת אלא אותה כניסה דרך הסלון של גיסתי.
    האם אין אפשרות לומר שהן בכלל בית אחד ושחמותי לא צריכה כלל להשתתף בפריטי?

    ועכ"פ בין אם היא תשתתף או לא (וכפי שאני רציתי להציע), שאלתי השניה היא אם אפשר להדליק בקומה העליונה באחד מחדרי השינה, כי שם יש פרסומי ניסא הכי טוב. הספק שלי נובע מכך שאמנם יש לחמותי דריסת רגל חופשית בקומה התחתונה שכן דרך שם גם היא נכנסת, אבל בקומה העליונה אולי כבר יש סברא לומר שאין זה מקום שלה כלל ומימילא היא לא תצא י"ח באחד החלונות שם, אלא רק בחלון בקומת קרקע?

  2. בכוונה תחילה ציינתי לדברי האור לציון שהוא לומד שאם יש לאכסנאי חדר מיוחד לו שלא עושים שם שאר בני הבית שום שימוש אפילו שימוש קל כמו איחסון וכדומה והוצאת דברים, עליו להדליק. אף שהם אוכלים יחד והוא מסתובב חופשי בחדר בעל הבית.

  3. תודה. למעשה לחמותי אמנם יש את היחידת דיור שלה שכוללת סלון קטן וחדר שינה, אמנם גם גיסתי והילדים שלה נכנסים לשם חפשי ובשבת הם לכתחילה נכנסים לסלון שלה כדי להשתמש בנועם 1 שיש לה. אמנם לחדר שינה שלה נראה לי שהם לא נכנסים סתם אבל יש בשירותים שבחדר בוידעם ששם גיסתי מאחסנת דברים.

    נשמע שחמותי לא צריכה להשתתף בפריטי, לא?

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל