לתרומות לחץ כאן

פירות שביעית שהתקבלו במתנה

שאלה:

שלום כבוד הרב. פירות שמביאים לי במתנה או כאשר אני מתארח והבעל בית מכבד בשנת שביעית , מה איתם?

תשובה:

כל דבר שמגישים לך לאכול, לא משנה מאיזה סוג, אתה צריך לדעת מה הכשרות… גם בפירות יכול להיות חששות של שביעית – שמור ונעבד בשביעית באיסור, חששות של תרומות ומעשרות במידה ועל פי הלכה זה לא פירות שביעית, חששות של ערלה… 

שבת שלום.

הצטרף לדיון

2 תגובות

  1. השאלה בגדול לגבי אבא של אשתי. הוא מביא לנו פירות של היתר מכירה. ניסינו להסביר לו שזה בעיה אבל הוא לא מבין. גם נפגע קצת כאילו חושב שאנחנו לא רוצים לקבל ממנו. האם מותר לאכול את זה? הרי הוא זה שעושה קניין וממילא לא ישפיע עליו מה שאנחנו נגיד לו. יש לי אפילו קצת הרגשה שהוא חושב שפשוט ימשיך להביא ומתי שהוא אנחנו נתרכך ונתחיל לקחת.

  2. אחת התופעות שאני נתקל בהן כל הזמן כאן באתר, זה שבני משפחה סובלים לחינם, רק מתוך בעיה שלתקשורת נכונה והסברה נכונה.
    הרי בעצם אין כאן ממה להפגע, לא אתה המצאת את השאלה אם לסמוך על היתר מכירה, וגם אבא לא כתב את ההיתר הזה שיש לו מה להעלב, וזה נכון אגב לכל נושא הלכתי ולא רק לזה, אנחנו כרגע רק משתמשים בזה בתור משל [דוקא בפירות היתר מכירה בשונה מירקות יש על מה לסמוך בשעת הדחק, אבל לי יותר חשוב כרגע העיקרון, כי זה יכול להיות גם בבשר בכשרות לא מהודרת וכל דבר אחר].
    למה הוא נעלב?!
    או בגלל שעדיין לא הפנים שזה עיקרון אצלכם, והוא רואה לפעמים שמתגמשים א הוא חושב רגע למה אתמול זה היה בסדר והיום לא? כי הם "לא שמים עלי" בזים לי חלילה…
    או שהוא לא באמת נעלב, אלא יותר חושש, הם מסתגרים מידי, היום הם לא אוכלים את הפירות מחר הם כבר בורחים לי לגמרי ומתחילים לזרוק אבנים…
    אבל אם יושבים עם אבא בצורה נינוחה לא בשעת מעשה אלא באמת מבקשים פגישה נחמדה על צלחת גלידה, ומסבירים בנעימות, אתה יודע אבא, אנחנו רק אוהבים ושמחים וקרובים, ועוד יותר מפעם, אבל אנחנו בחרנו בדרך שאומרת שמה שכתוב בהלכה, בשולחן ערוך ובפוסקים, זה דבר מחייב. אנחנו לא שופטים אחרים, וגם לא אומרים שדוקא אנחנו הצודקים, לא נכנסים לשום דיון כזה כי אנחנו באמת קטנים מידי, אבל זו הדרך שבחרנו, אנחנו רוצים לחיות כמו שיהודים חיו 3500 שנה, על פי התורה. אנחנו לא תלמידי חכמים, לא יודעים מה נכון לנו ומה לא, ויש ביהדות הרבה מחלוקות ודעות שונות כמו למשל פירות היתר מכירה, איך נדע מי צדוק? איך נדע מה הדרך הנכונה לנו? אנחנו אבודים!! החלטנו לבחור לנו רבנים שלאורם אנחנו הולכים, מה שיאמרו לנו נעשה וכך נדע שזו הדרך.
    יתכן שיש רבנים אחרים והם גם טובים, בחרנו לנו את הרב שלנו.
    אין כאן שום דבר אישי אין שום דבר רגשי, פשוט מנסים ללכת בלי ליפול…
    יכול להיות שיש עוד רבנים אבל התחברנו לדרך מסויימת.
    אנחנו מבקשים לכבד את הדרך שלנו כמו שאנחנו מכבדים ואוהבים, אם אנחנו רוצים בשר מכשרות פלונית, או לא יכולים ללכת למקום פלוני זה לא משהו אישי, זה מה שהורו לנו ויחד עם זה אנחנו תמיד מכבדים ואוהבים עוד יותר מתמיד.
    ככל שהמסר הזה יהיה יותר ברור, ויוצג בצורה יותר נינוחה ומפורטת, עם הרבה ענווה וקבלת מרות פשוטה [אנחנו לא בהכרח צודקים, יש עוד רבנים אבל זו הדרך שבה בחרנו כי לשם אנחנו מתחברים ומרגישים שהיא האמת עבורנו], ותהיו בו יותר עקביים שיראו שזה לא נתון להחלטתכם ולשיקול דעתכם, כך זה פחות יעליב ויותר יקבלו אתכם בהבנה.
    בהצלחה רבה מאוד.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל