לתרומות לחץ כאן

עמידה בשלום עליכם / בורר בחומשים וסידורים / פסיעות שמונה עשרה לאיטר

שאלה:

שלום כבוד הרב,

רציתי לשאול מס' שאלות:
1. האם נכון לעמוד כשאומרים בשבת שלום עליכם? גם נשים?
2. בתפילת שבת בבוקר לאחר קריאת התורה: האם נכון להנהיג בעזרת הנשים להחזיר את כל החומשים למדף החומשים ואז כשנגמרת התפילה להחזיר את הסידורים למדף הסידורים או שאין כאן סוג של בורר / ממיין וניתן שכל אחת בסוף התפילה תחזיר את החומש שלקחה למדף החומשים והסידור למדף הסידורים?
3. ראיתי הלכה בקיצור שולחן ערוך שכשפוסעים אחורה את שלושת הצעדים בסוף 18 איטר רגל פוסע קודם בשמאלו כלומר ברגל ימין. מה זה איטר רגל. אני שמאלית והיד השמאלית שלי חזקה יותר ואם כך באיזה רגל עלי לפסוע בתחילת ה 18 ובסוף ה 18.
4. שאלה חשובה בבן אדם לחברו: אחת המתפללות אצלנו מתפללת מאד בקול. היא רבנית חשובה אישה מבוגרת רבנית ואלמנה וכולנו נזהרות בכבודה. עם זאת מדובר במקום מאד קטן המחובר לעזרת גברים ולדעתי הם יכולים לשמוע. לכן לאחר מחשבה והתלבטות פניתי אליה ואמרתי לה שהיא מתפללת בקולי קולות, דבר שלא מקובל גם מבחינת צניעות וגם הרי כתוב בקיצור שולחן ערוך שב 18 הקול צריך להישמע לאוזניו ולא לאוזני חברו ואצלה שומעים את כל התפילה מתחילת בית הכנסת ועד סופו. היא מאד נפגעה ואמרה לי שלא הייתה מודעת אך לא מסוגלת להתפלל בשקט כי היא נסחפת וחוזרת להתפלל בקול ולכן אם היא לא רצויה כאן יותר לא תגיע. אמרתי לה שחס וחלילה ושהיא מאד רצויה רק שתתפלל יותר בשקט . מאז לא הגיעה. התקשרתי אליה וביקשתי שתגיע רק שתתפלל בשקט ושוב אמרה לי אינני מתפללת במקום שאינני רצויה בו. מה לעשות?

תודה רבה!

תשובה:

שלום וברכה

1. המנהג הנכון לעמוד בעת אמירת שלום עליכם, מפאת כבוד המלאכים.

2. כשכל אחת מחזירה בעצמה אין כאן בעיה של בורר כי זה לא תערובת. בורר שייך אם מישהי תאסוף בערימה גם סידורים וגם חומשים הכל יחד בערימה אחת מעורבבת, ואז תמיין לשים כל דבר במקומו. אבל זה בלאו הכי לא עושים כי  אסור לשים סידור על חומש.

3. איטר רגל זה מי שרגלו השמאלית חזקה מהימנית, זה לא קשור לידים, ניתן לבחון את זה לפי בעיטה בכדור או עליה במדרגות גבוהות. אגב יש מחלוקת בענין, המשנה ברורה בסי' רכג פוסק כפי שציינת, אבל ערוך השלחן ודרך החיים ועוד נקטו שפוסע ככל אדם, לכן כל אחד מה שיעשה יש לו על מי לסמוך.

4. חייבים לפייס אותה ולעולם לא לומר לה יותר שהיא מתפללת בקול. תלכי אליה הביתה ותבקשי ממנה שתבוא, תגידי לה של האוירה והרוממות חסרה והיא תורמת המון לתפילה במקום.

בהצלחה רבה מאוד.

הצטרף לדיון

2 תגובות

  1. שלום כבוד הרב,
    אני מאד מודה לרב על התשובות.
    1. עשיתי ככל אשר יורוך והערב לפני ערבית הלכתי אל המתפללת לביתה וביקשתי סליחה. היא אמרה שאכן נפגעה ממני אך היא מוחלת לי. אמרתי לה שהיא מכניסה קדושה לבית הכנסת וכו ואכן ב"ה הגיעה הערב לערבית. גם בצאתה מהתפילה התנצלתי שוב והיא אמרה שהכל בסדר. תודה ענקית לכבוד הרב!
    2. אכן רגלי השמאלית חזקה בהרבה מרגלי הימנית עקב תאונת דרכים שעברתי לפני שנים. אם כך איך עלי לפסוע את הצעדים בתחילת 18 ובסופם? להתחיל ברגל ימין?

    שוב תודה!!!

  2. תתחילי ברגל ימין ובכל החיים תמיד שיהיה כל כמו שאומרים על רגל ימין!
    אשרייך שזכית לפייס אותה, זה באמת באמת חשוב. ולהבא לא להעיר לה, רק להאיר פנים.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל