לתרומות לחץ כאן

סכומים בהיתר עיסקא בדווקא או לא

שאלה:

שלום
האם על חלק הפקדון שבהיתר עיסקא אפשר להתנות שסכום ההשבה יהיה סכום מסויים או גובה מסויים לדוגמה אם נתן 1000 ש"ח 500 בפקדון ו-500 הלוואה. וסכום הפקדון 500 ש"ח ישיב בתוספת 1000 ש"ח. כלומר סך הכול יחזיר 2000 ש"ח? והאם גובה השותפות של הנותן ברווח ובהפסד שבחלק הפקדון שמנוסח שליש ברווח ושליש בהפסד זה בדווקא או שגם בו אפשר להתנות סכומים אחרים לדוגמה חצי חצי? תודה

תשובה:

שלום וברכה,

כאשר עורכים היתר עסקה, הריבית שנותן הלווה הוא סכום התפשרות על הרווחים, שבמקום להישבע ולהוכיח כמה רווחים היו, הלווה פודה את חיוב ההוכחה בפיצוי כספי. ניתן להתנות שהריבית תהיה לפי אחוזים, וניתן להתנות שהסכום יהיה סכום מסוים. אבל צריך שהסכום שקובעים ביניהם לא יהיה יותר מכ12% לשנה. ווודאי שאם מקבל הלוואה בהיתר עסקה של 500 ש"ח לא יכול להתנות שיפרע לו 1,000 ש"ח כי אין עסקה שמרוויחה מאה אחוז. ואם גובים יותר מהמקובל בשוק, הרי זה אומדנא דמוכח שהתוספת היא ריבית ולא שכר התפשרות, ויש בכך איסור ריבית.

אין חובה להתנות בהפסדים שליש ושני שליח וחצי חצי ברווחים. יש אפשרות להתנות שכולו יהיה פיקדון וכל ההפסדים והרווחים יהיו למלווה. ומותר להתנות איך שרוצים, העיקר שהרווחים וההפסדים לא יהיו בשווה. דהיינו שלא יאמרו שחצי ברווחים וחצי בהפסדים.

בהצלחה.

מקורות:

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל