שאלה:
לכבוד הרב,
האם לכתוב אדם דבר אמת (שזה לשון הרע – ביקורת לצורך תועלת)
יש עם זה בעיה, וכדאי כל עוד זה כבר לא נצרך אישית להסיר את הביקורת?
ראיתי בצוואת יסוד ושורש העבודה, שהזהיר באזהרה חמורה בהקבלה על משהו דומה.
אם אני סיימתי לקבל מזה תועלת צריך למחוק (ואז זה אומר שאני לא דואג לאחרים מלאזהיר אותם משום שלא לעמוד על דם רעך אלה רק לעצמי, ואז לא ברור לי אם יש בזה לשון הרע לשם תועלת, ועדיף להימנע מזה וזהו)?
תודה
תשובה:
הנושא אינו שיש עליו קיטרוג או משהו כזה, אסור לך להשאיר ביקורת ללא תועלת, וגם לא לכתוב ביקורת כאשר אין בכך תועלת תואמת את הפירסום באופן מדוייק, ויש להתייעץ עם רב על התועלת הקיימת אם היא מוצדקת ואם היא בגדרי ההיתר הקיימים.
ערב טוב.
לכבוד הרב,
אבל יש לתועלת עצמית ויש לתועלת הכלל.
אם היו שואלים אותי, בלי שום קשר למה שהוא גרם לי, הייתי מזהיר את כולם לא להתקרב אליו (לא בגלל נקמה וכו' אלה כי מדובר באדם רמאי שיאמלל אותם בצורה דומה – זה דפוס התנהגות ולא נראה כמו מעידה חד פעמית).
זה בוודאות בגדר תועלת ובלי חשש משאירים ביקורת כזאת (הכוונה אחרי שכבר מורה הוראה הבין את הדברים ואישר שיש הצדקה לרשום ביקורת, אך לי בשלב מסוים היא כבר לא רלוונטית אלה רק עבור לקוחות אחרים בעתיד)?
תודה
השאר תגובה