לתרומות לחץ כאן

מזוזה בבית הספד

שאלה:

שלום. היינו בהלויה היום ובכניסה לבית ההספד לא ראיתי מזוזה. למה?
תודה

תשובה:

כיון שהמקום אינו מיועד לשום שימוש של מגורים הוא אינו חייב במזוזה, באים לשם רק לצורך אמירת ההספד, לא אוכלים שם ולא ישנים.

גם בתי כנסת בזמנם היו פטורים מזוזה וכל מה שנותנים בהם מזוזה ללא ברכה הוא רק משום שיש אורחים שאוכלים שם לפעמים או השמש משתמש שם בדיורים שהם כמו בית.

כמן כן בבתי ספר יש מזוזה ללא ברכה רק בגלל שאוכלים שם ביום ומאחסנים חפצים בלילה.

בית הספד הוא מקום ריק שאין בו כל שימוש מלבד הספד.

מקורות:

שולחן ערוך יורה דעה הלכות מזוזה סימן רפו סעיף א – ג

סעיף א

אלו המקומות שחייבים במזוזה: אחד שערי בתים ושערי חצרות, מדינות ועיירות, רפת בקר ולולין ואוצרות יין ושמן ובית האשה ובית השותפים, כולם חייבים. הגה: ודוקא כשבית השותפים ישראלים, אבל בית של ישראל ועובד כוכבים פטור ממזוזה (מרדכי ספ"ק דעבודת כוכבים) וכן חצירות או עיירות שמקצת עובדי כוכבים דרים שם, פטורין ממזוזה (חידושי אגודה פ"ק דיומא). 

סעיף ב

בית התבן, בית העצים ובית הבקר חייבים. ואם הנשים רוחצות בהם, כיון שעומדות שם ערומות, אין כבוד שמים להיות שם מזוזה. הגה: ודוקא אלו, אבל חדר ממש, אפי' מקום שאיש ואשה ישנים ומשמשים שם, חייב במזוזה (בתשובת מהרי"ל וכ"כ הב"י). ויש מקילין ואומרים דבכל מקום שנשים שוכבות פטור ממזוזה (ב"י בשם סמ"ק וכל בו ומרדכי סוף הלכות מזוזה). ונראה לי דבמקום שהדלת מבפנים וכששוכבים שם סוגרים הדלת ונמצא המזוזה מבחוץ חייב לכולי עלמא (ד"ע בד"מ וכ"מ בתשובת מהרי"ל סי' צ"ח /צ"ד/). 

סעיף ג

בית הכנסת, אם יש בו דירה לשום אדם, חייב במזוזה. הגה: ואם בית דירה בעזרה שלפני בית הכנסת, העזרה חייבת ובית הכנסת פטור. (ב"י בשם רבינו ירוחם). 

הצטרף לדיון

2 תגובות

  1. בהמשך לזה, שאל אותי אחד האבלים מהלויה הנ"ל האם הוא יכול לישון בחלק מהשבעה אצל הבן שלו ובחלק אחר מהשבעה אצל בן אחר או שחייב שבכל הלילות יישן באותו מקום?
    סליחה שלא קשור להלכות מזוזה.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל