לתרומות לחץ כאן

א. איך מחשבים בפועל תפילת הדרך. ב. הפסק בין תיבות בס"ת

שאלה:

א. איך מחשבים בפועל המרחק של פרסה בלי ישוב. אם למשל נוסע במהירות 90 קמ"ש, זה בעצם מרחק של כ4 דקות נסיעה בלי ישוב?
ב. אם יש ספר תורה שיש שתי תיבות שנראות ממש כתיבה אחת. ראיתי שבהלכה מובא שהשיעור מרחק הוא כ"יו"ד קטנה" כמה ס"מ[מ"מ] זה?

תשובה:

שלום וברכה

1. כן, אף כי בפסוקים רואים שיש שלא בדקו ממש יש ישובים או לא לא מה אופי המקום, עד כדי שיש שנמנעו בכלל מלומר תפילת הדרך בשם ומלכות בכביש ירושלים תל אביב, אמנם שורת הדין כמובן שיש לומר וכפי שציינת.

2. אינני יודע לומר במ"מ אבל אכתוב את הכלל ההלכתי, ואצטט לצורך זה את דברי הביאור הלכה:

באור הלכה סימן לב סעיף טו:

"אם זה הכתב הוא מכתב בינוני, לכאורה אין מועיל אם כמלא אות קטנה הוא מכתב קטן, דאם לא כן אין שיעור לדבר, אבל אם זה הכתב הוא כתב גדול, נראה דבודאי מהני אם כמלוא אות קטנה הוא מכתב בינוני".

נמצאנו למדים מדבריו, שאם זה כמלוא אות קטנה של אותו הכתב שלפנינו, זה ודאי טוב, ואם זה פחות מכך, בכתב עבה זה מועיל אבל לא בכתב בינוני.

חשוב לציין אולי לא הובן, כמלוא אות קטנה הכוונה לאות י'. בלי הבנה זו אי אפשר להבין את כל הנושא כמובן.

הצטרף לדיון

2 תגובות

  1. לגבי תפילת הדרך,יש להדגיש שבני ספרד אומרים תפילת הדרך בשם ומלכות רק על נסיעה של 72 דק בין עיר לעיר, כך שנסיעה ברכב ירושלים-תל אביב אין בה 72 דק ולכן בן ספרד יאמר בלי שם ומלכות,אלא אם חוזר באותו היום אפילו בלילה ושיעור ההלוך והחזור יחדיו יש בהם סהכ מעל 72 דק שאז יאמר עם שם ומלכות.

  2. לכאורה כאן לא שייך העניין של האות קטנה שהביאור הלכה מדבר כי צריך שלמראה העין לא יהיה כתיבה אחת כמבואר גם ביורה דעה ולכן לכאורה צריך להראות למגיה מומחה שיבדוק

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל