לתרומות לחץ כאן

דברים שבקדושה

שאלה:

מחילה מכבודכם.

מי שגילה הרוכסן במכנסיו נשאר פתוח אחרי הליכה לשירותים והוא יודע בוודאות שיש טיפות שתן על הבגד,התחתון מתחת למכנסיים:

האם ניתן לומר שלא חוששים גם למי הרגליים כי זה בשוגג וגם שהבגד התחתון משמש חציצה סין ליבו לערווה במקום המכנסיים עם הרוכסן הפתוח- אפילו שחלק מהבגד התחתון נאסר מצד טיפות המי רגליים שבו?

1. האם צריך לחזור על ההבדלה אם גילה זו אחר ההבדלה ואסור במלאכה עד שחוזר?

2. האם יש לחזור על תפילת שמונה עשרה או קריאת שמע במקרה כזה שגילה זאת לאחר מכן?

תשובה:

אין לחשוש כלל.

הצטרף לדיון

10 תגובות

  1. אחרת אין לדבר סוף.
    ההגדרה היא שלא שייך כל פעם שאדם יחשוש ששכח לנעול את הרוכסן במכנסיו או שגם אם מצא אותו פתוח אין לחשוש כלל שלא יצא ידי חובה לא בהבדלה או קידוש ולא בקריאת שמע ובתפילת שמונה?

  2. אין לחשוש שיש רווח/הפרש בין המכנסיים לבגד התחתון במקום שהרוכסן פתוח ואז המכנסיים לא מכסות בעצם (והבגד התחתון אינו מהווה כיסוי טוב לערווה והוא אוסר מצד עצמו, כי יש בו מי רגליים בכמות בעייתית של טופח על מנת להטפיח) כיוון שכל זה בהגדרה כללית של שוגג שלא קנסו אותו חכמים (כמו גדר שוגג במקום נקי מטבעו במקום שלא צריך להסתפק אם יש צואה שלא קנסו אותו חכמים)- וממילא אז אין חשש.

    הבנתי נכון?

  3. במילים אחרות, גם אם הכיסוי של המכנסיים לא אטום ורצוף באופן מוחלט בגלל הרוכסן הפתוח- זה בסדר כי הערווה לא נראית בפועל והמי רגליים (במצב של טופח על מנת להטפיח) שעל הבגד התחתון נחשבים מכוסים.

    הבנתי נכון?

  4. הכוונה- שכיוון שאין דרך העולם לחשוש אם הרוכסן פתוח- אין צורך לחשוש כך הלכתית וסומכים על החזקה אפילו בדברים שבקדושה החמורים כמו קריאת שמע ותפילת שמונה (וממילא גם לגבי קידוש בשבת והבדלה במוצאי שבת)- שהכל תקין גם אם תיאורטית יכולה להיות מציאות שהבגד התחתון מגולה עם טיפות שתן בשיעור בעייתי של טופח על מנת להטפיח או שהערווה אפילו מגולה קצת).

    הבנתי נכון?

  5. משהו קטן בנוסף ברשותכם, לוודא שהבנתי נכון בשתי הנקודות הבאות:

    1. אין שום הבדל בזה בין אשכנזים לספרדים.
    2. זה הדין הלכה למעשה לכלל הציבור ואין פה איזה הקלה הלכתית לבחור כמוני שמאובחן מקצועית כסובל ממחשבות טורדניות בהלכה כחלק של בעיית OCD- או. סי. די.

    הבנתי נכון בשתי הנקודות הללו?

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל