שאלה:
שלום,
1.אחרי שקשרתי את חוטי ציצית , יצאו ארוכים מידי , ראיתי בהלכה שאני רשאי לחותכם עם מספריים קרמיות ( על מנת שיהיו שני שליש ).
שאלתי האם הבן איש חי או כף החיים או משנה ברורה אומרים שיש בזה משום ״תעשה ולא העשוי ״. אם לא, אז מי אומר שכן ?
2. ברור לי שמותר לחותכן , הבן איש חי וכף החיים פלאג׳י אומרים שמותר עם השיניים , אך שאלתי מתרכזת האם כוונתם לפני שאני קושר את חוטי הציצית או אחרי סיום הקשירה , האם זה רשום במפורש ?
תודה
תשובה:
אין כל חשש של תעשה ולא מן העשוי, אכתוב את הרעיון וכך יובן יותר:
תעשה ולא מן העשוי פירושו, שכאשר הציצית נעשתה בפסול, נניח את מכניס לחור לא ארבעה חוטים אלא חוט אחד ארוך ואז אתה גוזר אותם לארבעה, או שאתה מטיל ציצית בבגד פטור שאינו ארבע כנפות ואחר כך יוצר לו כנף רביעית, נמצא שהציצית נעשתה מאליה ולא באופן של מצוה.
כאן הרי גם אם לא תחתוך את החוטים הציצית כשרה, אלא שמפריע לך שזה ארוך מידי או שאתה רוצה לדקדק שיהיה בדיוק י"ב גודלים [תבדוק היטב שלא תעשה קלקול במקום תיקון… שלא יהיו קצרים מן הדרוש!], ממילא מה שאתה חותך לא יוצר מציאות כזו שהיא כביול נעשתה מאליה.