לתרומות לחץ כאן

מה מותר ואסור להניח על הפלטה בשבת וכיצד – סיכום קצר

שאלה:

שלום וברכה.
שאלה להלכה לפי דעת הרמ"א
אשתי מכינה לשבת בבוקר אסאדו בתנור.הבשר מוכן כבר לפני השבת.
האם היא יכולה בבוקר לשים את הבשר שיצא מהמקרר על הפלטה כשהשעון שבת כבוי? אותו הדבר לגבי שועית ירוקה.
ואיך היא יכולה לשים את הסיר עם מים וביצים (מבושלות) על מנת שיהיו חמות בבוקר?
למעשה איך מתנהלים עם הפלטה בשבת בבוקר עם האוכל ?

תשובה:

שלום וברכה

אנסה לסכם בקצרה איך משתמשים בפלטה:

מה שעושים בכל בתי ישראל מזה דורות כדי לצאת ידי חובת כל השיטות זה כך:

דבר מבושל יבש בלי רוטב, שניצל או פשטידה וכדומה, אין בהם איסור בישול, כי אין בישול אחר בישול בדבר יבש. לכן, עצם החימום אינו בעיה, לשים ישר על הפלטה, יש בזה מחלוקת בין פוסקי זמנינו האם יש בזה איסור חזרה [גזירת חכמים משום שנראה כמבשל] או שמא כיון שהפלטה אינה מיועדת לבישול לא קיים בה חשש זה, דעת הגרי"ש אלישיב הגרש"ז אויערבך הכר"ש וואזנר, הגר"נ קרליץ ועוד להחמיר בזה, לדעתם ניתן להניח רק על כלי הפוך או על סיר מלא שכבר נמצא על הפלטה מערב שבת, ואילו דעת הגר"ע יוסף להקל שאין איסור חזרה על פלטה מהטעם הנ"ל, וכן צידד הגר"מ פיינשטין.

כאשר מדובר בדבר לח כמו מרק, יש בישול אחר בישול ולכן אין להניח אותו על הפלטה בשבת.

מכאן באה ההמצאה היהודית של המאכל הנקרא חמין או טשולנט, שאותו משאירים על הפלטה מושל מערב שבת והוא ממשיך להתחמם שם עד שעת הארוחה בבוקר.

מה קורה עם מאכל שרוב יבש ויש בו מיעוט רוטב, האם יש בו איסור בישול בשבת? שוב מחלוק גדולה בין פוסקי זמנינו:

הכרעת המשנה ברורה ובעקבותיו רוב הפוסקים שיש בזה איסור בישול אחר בישול, כי הרוטב הוא לח וכאמור אנחנו מחמירים שיש בישול אחר בישול בלח בשבת, ולכן בכל מקרה לדעה זו לא ניתן לחמם מאכל עם רוטב בבת לרמה של יד סולדת, לא משנה באיזו צורה אתה מחמם, על הפלטה ישר או על סיר אחר, ככל שזה יכול להגיע לחום של 45 מעלות לא מחממים. אמנם דעת הגר"ע יוסף שכיון שרובו יבש והרוטב הוא מיעוט, זה נחשב דבר יבש לגבי בישול כנ"ל לגבי דבר יבש.

לכן בכל זה יעשה כל אחד לפי הוראות רבותיו.

לגבי הנחת מאכל על פלטה כבויה שתדלק בהמשך על ידי שעון שבת שוב נחלקו פוסקי זמנינו, הגר"ע יוסף הקל בכך משום שהוא רק גרמא וכו', ובצירוף זה שיש שיטות שאין בישול אחר בישול גם בלח שהצטנן, אולם רבים מפוסקי זמנינו מחמירים בכך כמו הגרש"ז אויערבך, וראה בילקוט יוסף עמ' קט שהביא הרבה שיטות לכאן ולכאן וכתב שאף לגבי הספרדים המחמיר בזה תבוא עליו הברכה.

לכן אני הייתי נמנע מכך ונוהג באופן הנ"ל – או דבר יבש על כלי הפוך, או דבר שיש בו רוטב שנשאר כל השבת כמו החמין.

ברכה והצלחה ושבת שלום.

הצטרף לדיון

5 תגובות

  1. רק נדגיש ברשות הרבנים החשובים, שמאכל שהוא נניח 80 אחוז יבש ו20 אחוז רוטב, גם לדעת הגר"ע שמקל במיעוט רוטב, זה דווקא שהרוטב אינו חשוב אבל אם אדם מעוניין ברוטב אז זה כבר בעייתי לחמם, כלומר זה לאו דווקא רק לפי כמות שהיא מיעוט לעומת היבש,אלא צריך שהרוטב לא יהיה חשוב בעיניו.

  2. לדעת הגר"ע יוסף שאין איסור חזרה בפלטה. אפשר להניח סיר בשרי ישירות על הפלטה, ובבוקר לשים סיר פרווה או חלבי? ייתכן שנשפך קצת על הפלטה. מה דין הסירים אם היו ישר על הפלטה ללא נייר כסף וכדו'?

    מה הדין בנוגע לתחתית סיר, שמניחים עליה לפעמים סיר חם פרווה, חלבי או בשרי? מה דין הסירים? האם זה משנה אם התחתית משען או ברזל?
    תודה.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל