לתרומות לחץ כאן

לימוד קבלה לבעל תשובה טרי

שאלה:

שלום עליכם כבוד הרבנים הצדיקים שליט"א
אני בעל תשובה טרי, וחשקה נפשי ללמוד את תורת הנסתר, ובעיקר את סודות המרכבה.
ולצערי אני לא מצליח להבין כלום, בפרט במעשי מרכבה
רציתי לשאול באיזה ספרים אפשר בעיקר לקבל תמונה מקיפה על כל מעשי המרכבה, בצורה מחברת.
תודה רבה
עפר אני תחת כפות רגליכם.
העניו והשפל

תשובה:

שלום וברכה ידידי, חכמי הדורות אמרו לנו כלל ואני אסביר לך אותו, אדם שלא מילא כרסו בש"ס ופוסקים לא יעסוק בחכמת הנסתר!

למה?! לא בגלל שלא יבין, אפשר להבין, יש ספרי עזר ויש הרבה דברים שהקושי הוא בעיקר מחמת השפה והמשלים ולא בגלל עצם התוכן, והכל אפשר ללמוד, אבל יש כאן שתי נקודות: ראשית הנקודה הבסיסית, הלימוד מדבר במשלים מאוד ארציים וגשמיים, וצריך מאוד להיות רגיל בחשיבה מופשטת כדי ללמוד ולא להגיע חלילה חלילה להגשמה, על זה הזהירו המקובלים כי לא ראיתם כל תמונה! כלומר אין שום ציור למעלה ואין שום גוף ואין שום חלוקות באלוקות, זה הכל משלים שצריך להבין ברמה הכי מופשטת, ורק מי שהורגל שנים בלימוד גמרא בעיון ודרכי הפסק, יכול להגיע לכך בשלמות. נקודה שניה, יש סדר בחיים… אי אפשר לקפוץ סתם… אדם צריך להשקיע את זמנו ואת חייו בבסיס לימוד גמרא והלכה, חומש ומוסר, ורק אחרי שהוא מלא וגדוש יעבור ללימוד קבלה. לכן רוב תלמידי החכמים בזמנינו לא לומדים קבלה, כולל רבים מגדולי ישראל המובהקים, כי עוד לא מרגישים שהם שם…

שבת שלום ומבורך.

הצטרף לדיון

5 תגובות

  1. שלום לך ידידי.
    ברשות הרבנים, אשמח לכתוב לך כמה שורות פה בתור בעל תשובה קצת פחות טרי ממך שעבר בדרך שלך – קודם כל ישר כוח על השינוי המבורך שעשית, זה בהחלט לא פשוט.
    דבר שני, כתבת שחשקה נפשך ללמוד את תורת הנסתר, ובעיקר את סודות המרכבה. הרבה פעמים מה שאנחנו רוצים זה לא מה שה' רוצה ומה שה' רוצה זה לא מה שאנחנו רוצים…מטרת התשובה היא לשוב אל ה' ולהידבק בו ע"י עשיית נחת רוח לפניו, הרי בשביל מה חזרנו בתשובה? אם כן, איך נדע מה ה' רוצה? ע"י לימוד התורה הקדושה שזה בעצם רצון ה' מאיתנו ודיבוק בתלמידי חכמים (כמו פה באתר לדוגמה) שידריכו אותנו בדרך הנכונה, כי יש להם דעת (מלשון חיבור) תורה והתורה היא בעצם רצון ה' מאיתנו כמו שכתבתי מקודם.
    משל למה הדבר דומה? לחדר כושר עם הרבה מכשירים ומאמנים, אם תתחיל להתאמן ישר בלי להתייעץ עם המאמנים קודם אתה רק תפגע בעצמך, אך אם תתייעץ אתה תראה תוצאות טובות כי הם מבינים גם בגוף האדם וגם במכשירים יותר ממך.
    ולנמשל – ללמוד קבלה בכלל ומעשה מרכבה בפרט בתור בעל תשובה טרי זה כמו מישהו שהתעורר ממצב של צמח 20 שנה ורוצה עכשיו להיכנס לחדר כושר ולהרים משקולות של 200 קילו.
    מה לדעתך יקרה לו? ודאי שהוא לא יצליח, הוא רק יפגע בעצמו וגם יכול להסתכן במוות.
    אלא מה צריך לעשות? לאכול בריא ולהתחיל להזיז את השרירים לאט לאט, לאמן אותם במשקל קל כמו 200-300 גרם, אחרי כמה חודשים לעלות לחצי קילו ואחרי חצי שנה לעלות לקילו וכך הלאה עד שאחרי כמה שנים טובות הוא יוכל להרים משקלים יותר גדולים.
    כך גם עם הנשמה, הנשמה הייתה במצב של צמח כל כך הרבה שנים, אי אפשר ישר להעמיס עליה כזה חומר, מה שצריך זה קצת הלכות, קצת פרשת השבוע, קצת מוסר, קצת גמרא ולאט לאט להגביר את הקצב עם הזמן, עוד חצי עמוד גמרא, עוד עמוד הלכה וכו', בקצב בריא וטוב שיתן לך שמחה וסיפוק, בדיוק כמו שהרב אמר לך.
    אם תקשיב לרב תגיע רחוק, אם תקשיב לרצונות שלך שלא נובעים מתוך הכרה עם התורה והיצר הרע, אתה תיפול, מניסיון שלי ושל הרבה מהחברים שלי.
    בהצלחה ידידי היקר.
    יצחק,

  2. אהבתי את התגובה,ובעיקר את סדר הדברים: קודם כל הלכה, פרשת שבוע ומוסר, ורק אחר כך גמרא.
    ויש בעלי תשובה הטועים לקפוץ ישר לגמרא ומשקיעים בה את רוב או את כל זמן לימודם,ונכשלים בהלכות על ימין ועל שמאל. לא זו הדרך!

  3. לשגיא היקר, אנחנו מכירים אותך מהאתר, אתה בעל תשובה שבחרת בדרך התורה וזכית להגיע לפסגות גבוהות. שירבו כמוך.
    בנוגע ללימוד גמרא לבעלי תשובה מתחילים. שמעתי שמרן הרב שטיינמן זצ"ל הורה לפעילי לב לאחים שלומדים חברותות עם חילוניים שילמדו איתם גמרא ולא דברים אחרים. דעתו של מרן הייתה שצריך להראות להם את היופי של התורה. אני הקטן יש לי קשר עם כמה מתחזקים מתחילים שלא יודעים הלכות בסיסיות של שבת וכשרות. הסתפקתי מה ללמוד איתם, ואימצתי את השיטה של מרן, והתחלתי בלימוד גמרא מסכת ברכות, אני יכול לומר שהשיטה מאוד תפסה טוב. אם אני יקבע לימוד הלכות במשך שעה אני רק יאמר להם אסור אסור מותר אסור…. ההתלהבות של ההתחלה עלולה ליפול. אבל כאשר אנו לומדים גמרא הלימוד מעניין ומאתגר ושוזרים את ההלכות בתוך הגמרא, ובכך הם מתחברים ללימוד התורה ולדת, והם לבד שומעים שיעורי הלכה בנושאים שונים ומתחזקים.
    י"ר שנזכה לקרב עוד ועוד תועים לאביהם שבשמים. וכמה מרגש לראות בעלי תשובה כמה הם מוסרים נפש להתקרבות לקב"ה. אני תמיד רואה אותם ומקנא…

  4. יישר כח לרב הדיין. ואגב, לפני שנים שמעתי מרבי אליהו בן שלמה מגדולי המשפיעים בתנועות התשובה ובכלל, שידיו רב לו בנושא הזה של קירוב בעלי תשובה, שהפליג ואמר שבדרך כלל הכי טוב זה מסכת בבא מציעא באופן המאתגר לפי רמתם של השומעים. ובדידי הוי עובדא שפנו אלי לפנ כמה שנים בבקשה ללמוד עם אדם מתעניין אינטלגנטי מאוד שהיה קצין בדובדבן, והוא התרה בי "שלא אחזיר אותו בתשובה"… התחלתי איתו פרק המניח עם כל הסוגיות של רוב וכו', והוא התחבר בצורה בלתי רגילה והמשיך לישיבת אשרי האיש של הרב בן פורת והיום הוא בן תורה אמיתי. כך שכל אחד והמסלול שלו…

  5. התגובה האחרונה מופיע פעמיים משום מה.
    אציין שאני מודה להשם שזכיתי ללמוד מעט, אבל לא זכיתי להגיע לפסגות גבוהות, רוב ידיעותיי הן מהאזנה לתוכניות רדיו תורניות ומשיחותיי עם תלמידי חכמים, לצערי חסרה לי עדיין יגיעה והתמדה רבה, ויהי רצון שאזכה להיות תלמיד חכם אמיתי.
    לגופו של עניין
    אני מסכים שאם הדרך להאהיב את התורה על בעלי תשובה היא לימוד הגמרא בדווקא, אז כך יש לעשות, אבל העיקר שיוקדש זמן ניכר ולא מבוטל ללימוד ההלכות, ואגב גם הלכה ניתן ללמד באופן שילהיב את קהל הלומדים, אני למשל אוהב לחוד חידות בהלכה המאתגרות את השומעים, וזה מושך אותם לחשוב ולנסות לגלות מהו הפתרון וזה מאוד מעצים את הלימוד.
    מרן הרב עובדיה זצוק"ל היה נוהג לספר על תלמידי חכמים מסויימים שבקיאים בגמרא ובמהלכי הסוגיות ישר והפוך, עם רש"י ותוספות ועוד.
    ולפעמים כשהיו שואלים אותם מהי ההלכה בנושא מסויים, היו אומרים מיד – מחלוקת אביי ורבא בגמרא, ובזה הייתה מסתיימת ידיעתם בנושא.
    וכשהיו אומרים להם, אביי ורבא עטרה לראשנו אבל מהי ההלכה למעשה? והיו עושים תנועה של "פותח את ידיך" באומרם איני יודע מהיי ההלכה למעשה…
    ובזה החמיצו את העיקר.
    לזה אני מתכוון.
    אם הגמרא משלהבת אנשים מסויימים יותר, שילמדו גמרא, שאין אדם למד אלא במקום שלבו חפץ, אבל לא לשכוח את העיקר…

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל