לתרומות לחץ כאן

חישובים בהיתר עיסקא וביאור היתר עסקה

שאלה:

מציג שאלה כפי שהבנתי את הדברים בהיתר עיסקא.
לדוגמה ראובן נתן לשמעון הלוואה 1000 שקלים, 500 הלוואה, ו-500 פיקדון. ראיתי נוסח שכתוב בהם לדוגמה "אם יש הפסדים ישא הנותן בשני שליש מההפסד והמקבל בשליש":

האם אפשר להתנות שיחזיר סכום מסוים לדוגמה: 1500 ש"ח כלומר בתוספת 500 ש"ח על חלק הפקדון (ולא בחישובים של אחוזים או שליש וכדומה)?
החישוב שני שליש ושליש לא ברורים לי, אפשר הסבר להם עם דוגמה במספרים?
האם המספרים האלו, שני שליש ושליש בדווקא, או שאפשר לשנות?
אם אפשר התשובה תהיה מנוסחת בפשטות להבנה עם דוגמה
תודה רבה

תשובה:

שלום וברכה,

נתחיל בביאור המושג של היתר עסקה: אסור למלווה וללווה להלוות בריבית. יש אפשרות להתנות שהכסף אינו הלוואה אלא עסקה. עסקה הוא שחצי מהכסף הלוואה וחצי פיקדון. ועל החצי פיקדון המתעסק נותן רווחים, ועל חצי הלוואה הרווחים שייכים ללווה. אולם אם ייתן המתעסק חצי מהרווחים יש איסור ריבית, שהסיבה שמסכים לעסוק בפיקדון ללא תשלום בגלל שנתן לו הלוואה. ולכן צריך שיישלם לו שכר טרחה, ואפילו אם נותן לו דינר בשכרו יצא ידי חובתו. אם לא התנו על שכ"ט אז אם זה חצי מלווה חצי פירעון אז המתעסק/הלווה מקבל שני שליש מהרווחים – חצי רווחים שלו ועוד תוספת עבור העבודה שעובד לחברו. ואם התנו חצי חצי ברווחים, אז ההפסד צריך שיהיה שליש הלוואה – הפסד ללווה. ושני שליש בהפסדים – שני שליש פיקדון. הצדדים יכולים להתנות שהכל יהיה פיקדון, אבל אם הכל יופסד יהיו כל ההפסדים על המלווה. 

בדורות שאחרי השו"ע נהגו לכתוב היתר עסקה, וזה תקנת מהר"ם שנותן לו מעות להתעסק ובמקום להוכיח רווחים והפסדים נותן תשלום התפשרות שלא צריך להוכיח את הרווחים וההפסדים, וקוצבים את השכר לפי אחוזים. אולם גם במקרה זה אין היתר לבקש יותן מכ12% לשנה, כיון שאם גובה שכר משעבר ל12% הרי זה ברור שאין כאלו רווחים בשוק וא"כ אין זה רווחים אלא ריבית. 

ראה עוד כאן.

בהצלחה. 

מקורות:

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל