לתרומות לחץ כאן

פלסטר בחציצה בנטילת ידים, בשבת

שאלה:

מי שיש לו פלסטר עם משחה, שרגיל להורידו ביום חול, אך אם יורידו בשבת לא יוכל שנית למרוח את המשחה
לגבי נטילת ידים מה הדין? האם נחשב חציצה. האם יאכל עם כפפה או מפית

באופן כללי האם מותר לחזור ולשים פלסטר בשבת מצד רפואה בשבת? [באופן שאין תופר, שלא שם פלסטר אחד על הקצה של השני]

האם מותר לשים את המשחה על הפצע בשבת בלי למרוח [רק לשים מעל זה פלסטר, וממילא ימרח את המשחה]

תשובה:

שלום וברכה

זה שאתה בוחר לא להסיר כרגע בגלל שבת זה לא מספיק, הרעיון הוא שכיון שמחמת הכאב אין מניעה להוריד, אתה עשוי להוריד באמצע האוכל ולכן יש חובה להסיר קודם הנטילה. לכן קשה לי להכריע, זה קצת תלוי מה סיבת הפלסטר.

לגבי שאלתך השניה כשיש צורך מותר לשים פלסטר אם הכנת אותו לפני שבת – פתחת את הדבקיות, ובשבת עצמה את ךא מדביק את חלקיו זה על זה אלא רק על הבשר, לשים משחה בלי למרוח מותר רק לפי כללי רפואה בשבת, אם מדובר במיחוש או בחולי, לכן שוב צריך לדעת במה בדיוק מדובר כדי להכריע.

מקורות:

על נטילת ידים עם תחבושת נאמרו כמה פרטים, נציין לתמציתם: אדם שיש לו תחבושת על פצע פתוח וכדומה שבודאי לא יסירה במהלך האכילה מחמת הכאב הכרוך בכך, יטול את שאר חלקי היד ברביעית מים [לא פחות!] ואינו צריך להסיר את התחבושת. אולם, אם יש לו מעל אותה תחשבושת חבישה נוספת העשויה לחזק את התחבושת התחתונה והיא גדולה ממנה, עליו להסירה כדי שיוכל ליטול את אותו חלק ביד המכוסה על ידי התחבושת העליונה בלבד, אותה אינו חושש להסיר.

במקרה שנמנע מלהסיר את התחבושת מחמת כאב ונפלה לו תוך כדי אכילתו, אם אינו חובש את אותו מקום מיד אין הוא רשאי לאכול ללא נטילת ידים כדין. ואם נאסר עליו להרטיב את הפצע, יעטוף את היד בניילון או במטלית נקייה.

אדם שיש לו תחבושת שניתן להסירה ואין הדבר כרוך בכאב או בצער מיוחד, חייב להסירה לפני שיטול ידיו. וזאת, אף אם התחבושת על מיעוט היד והוא שופך מים עליה [ואין להקל בכך אף שהוא “מיעוט שאינו מקפיד”].

הצטרף לדיון

2 תגובות

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל