לתרומות לחץ כאן

נישואי רבקה כשהיא קטנה / ויתור רחל על חשבון יעקב

שאלה:

1) האם יתכן לומר שנישואי רבקה היו רק מדרבנן? הן היא הייתה באותו הזמן יתומה קטנה שהשיאוה אחיה ואימה! או שמא בכך שבתואל הספיק להגיד לפני מותו הנה רבקה לפניך קח ולך זה הספיק בשביל להחשיב את זה לנישואין ע”י אביה?

2) גודל הוותרנות של רחל הינה ללא ספק נעלה ויוצא דופן ובזכותה נזכה לגאולה השלמה במהרה בימינו, אלא שכאן עדיין יש לי משהו שמציק לי בזה כבר כמה שנים ולא מצאתי ישוב המניח את הדעת. יש הרי עוד בנאדם בסיפור הזה! מה עם יעקב? האין בזה כעין אבזירייהו ד”הונאה” במידה מסוימת? הוא הרי חשש בדיוק מזה ולכן מסר לה סימנים והיא הלכה ”מאחורי הגב” ומסרה אותם לאחותה! אולי היה מן הראוי להגיד לו רגע לפני החופה תראה אני לא יכולה שאחותי תצא לחרפה אז דע לך שזה לא אני! בחז”ל, ע”פ זכרוני, יש משמעות שאכן הייתה כזאת שיחה בין יעקב לרחל שהוא טען לה על כך והיא אמרה לו וכי לא אתה אמרת אנכי עשיו בכורך כך שבאיזשהו מקום זה היה כעין מידה כנגד מידה. אבל עדיין קשה איך היא עשתה לו זאת.

תשובה:

שלום וברכה

לגבי שאלתך הראשונה ניתן לקבוע שאכן כן זה נחשב שהתקדשה על ידי אביה. שאלה אחרת ראיתי ששואלים, שהרי הלכה היא בשו"ע שאסור לאדם שיקדש את בתו קטנה והאבות קיימו את כל התורה.

לגבי שאלתך השניה ראיתי שני ביאורים:

האחד ראיתי בספרו של הרב זאב גצל משגיח ישיבת איתרי שנפטר בשנה האחרונה יהיו הדברים לעילוי נשמתו: רחל בצניעותה הרבה סבורה היתה שיעקב רק ירויח, היא סברה שלאה עולה עליה עשרת מונים והמקח הטוב ביותר עבור יעקב יהיה לשאתה לאשה. 

ביאור שני ראיתי, וזה כבר נושא ארוך, הרי רבים שואלים כיצד דוקא יעקב אבינו שמידתו אמת, תתן אמת ליעקב, היה צריך לקבל הל על ידי שקרים, הברכות על ידי שקר משכורתו בתחבולות, וכו'. והתשובה היא, שבאה התורה ללמד אותנו שאמת ושקר אינם המציאות העובדתית ותו לא, אלא מה שרצון ה' שנעשה או נגיד עכשיו זו אמת, ומה שאינו לרצון ה' הוא שקר. דוגמא נמוכה יותר לדבר, לומר לאדם נכה "הלו אתה מכוער", זה אמת או שקר?… התשובה ברורה.

ממילא גם כאן, מה שעשתה רחל בסיטואציה הקיימת, זו היתה האמת וזה היה רצון ה', ואין בזה כל הונאה.

מקורות:

הצטרף לדיון

3 תגובות

  1. יישר כוח על התשובה המהירה.

    רק בשביל להעמיד את הדברים על דיוקם. בדקתי שוב את המדרש וראיתי שטעיתי. זה מה שקורה כשכותבים מהזיכרון בלי לבדוק שוב. השיחה הזאת לא הייתה בין יעקב לרחל אלא בין יעקב ללאה והטענה לא הייתה איך מסרת את הסימנים אלא איך כשקראתי לך רחל ענית לי ותשבותה הייתה ממך למדתי זאת. כשאביך קרא לך עשיו ענית לו.

    לאחר שליחת השאלה שמעתי הסבר שיכול לענות גם על שאלתי המקורית. טענתו הייתה הרי הגדולה לגדול א”כ את שייכת לעשיו! ותשובתה הייתה אתה הרי קנית את הבכורה מימלא אתה הגדול ועל סמך זה גם הגיעו לך הברכות ולכן קראת לעצמך עשיו. יוצא שאני שייכת לך.

  2. אם זה מקדחה במקום תפוחי עץ לא שייך לומר "יותר טוב" אבל אם אתה שם מקדחה של בוש בעטיפה של מקדחה סינית פשוטה, נראה לי שזו מתנה נהדרת… רחל סברה שזה כך.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *