לתרומות לחץ כאן

תפילין רבינו תם – האם, מדוע, איך ומתי להניח?

שאלה:

איזה סיבות יש להניח תפילין רבינו תם ?
מה חשוב לדעת למי שרוצה להניח אותם?
האם יש משהו שצריך לדעת לפני שקונים אותן מבחינת ההלכות, הידורים, בתים, סופר ועוד. או שזה כמו בשל רש"י ?
ולאחר שקנה, מה צריך לדעת מבחינה הלכתית לגבי ההנחה, מתי בדיוק עדיף להניח? מתי לא?
אם אפשר כמה שיותר פרטים בנושא.
תזכו למצוות והמשיכו במפעל החשוב ביותר שלכם.

תשובה:

שלום וברכה

בנוגע לתפילין רבינו תם, יש שני נושאים נפרדים:

על פי פשט, וזה הנושא שנגע בו השולחן ערוך לעיקר, כיון שתפילין הן מצוה דאורייתא, ויש מחלוקת בין רש"י לרבינו תם בנוגע לסדר הפרשיות, ותפילין של רש"י לדעת רבינו תם פסולות לגמרי וכן להיפך, אף שנפסקה הלכה כמו רש"י, ראוי לירא שמים לחשוש לשיטת רבינו תם, ולכן נהגו תלמידי חכמים להניח גם תפילין של רבינו תם, ויכוון בהנחה שמה שנכון להלכה הוא רוצה לצאת בו ידי חובה והשני יהיה סתם כך… כך מבואר בשו"ע בסימן לד סעיף ב. על גישה זו חלק הגר"א ועוד מכל וכל, משום שכפי שעשה חשבון, כדי לצאת ידי חובת כל השיטות צריך להניח כמה עשרות זוגות תפילין… יש מחלוקות רבות בדיני התפילין [מאיזה צד נקבע הימין והשמאל בסדר הנחת הפרשיות, וכל נושא הפתוחות והסתומות בפרשיות ועוד נושאים], אלא שכיון שהוכרעה ההלכה כרש"י זה מה שצריך להניח.

אמנם, על פי סוד, גילה לנו האר"י שיש ענין גדול ותיקונים גדולים בתפילין של רבינו תם ושניהם אמת, ואף שעל פי פשט וקביעת ההלכה די ברש"י, מבחינת התיקונים תפילין ל רבינו תם מתקנים במקום גבוה יותר [הם שייכים לבחינת ספירת החכמה בעוד התפילין של רש"י לספירת הבינה, ענינים מורכבים ואין לנו כרגע עסק בנסתרות]. קהילות הספרדים וקהילות החסידים תמיד היו שייכים יותר לנושא הקבלה, ומנהגים על פי קבלה, ולכן פשט שם המנהג שמניחים גם תפילין רבינו תם.

יש מחלוקת בין המקובלים באיזו צורה ומתי מניחים תפילין אלו, והאריך בזה הגאון רבי יעקב הלל בספרו וישב הים. לדעת רו המקובלים הספרדים יש חשיבות להנחתם יחד, ומכאן התפילין הקטנות בודאי ראית זאת, ולדעת רוב המקובלים האשכנזים ועוד, מניחים אותם בזה אחר זה, וכך נראה לי המנהג הרווח גם אצל ספרדים, מלבד חכמי הקבלה ממש.

כיון שזה לא עיקר להלכה, בודאי אין צורך להדר בכל ההידורים שיש בתפילין שלשיטת רש"י, אבל יש לדאוג שיהיו ללא כלל חשש פסול כי אחרת מה עשינו…

הטוב ביותר להניח אותם רק אחרי הקדיש תתקבל שלאחר ובא לציון, כדי שיהיו עלינו תפילין של רש"י כשיעור הנדרש בהלכה שלוש קדושות וארבעה קדישים, ומי שמהדר להניח אותם רק לאחר התפילה ויש לו זמן לכך, קדוש יאמר לו, כי לפי האר"י לא מסירים את התפילין עד לאחר עלינו לשבח שבסוף התפילה.

תזכה למצוות.

הצטרף לדיון

4 תגובות

  1. תודה רבה וישר כח
    רק להבין מה פירוש המשפט שכתבת: "…ותיקונים גדולים בתפילין של רבינו תם ושניהם אמת…" – מה הכוונה "שניהם אמת" ?
    ועוד שאלה קטנה, כתבת שלא צריך את כל ההידורים בשל ר"ת, האם מספיק כשרות, או קצת מהודרות, או מה בדיוק ?
    תודה ותזכו למצוות.

  2. יש כאן יסוד גדול שצריך להבין אותו: אין הקבלה בין הנושא ההלכתי לנושא הקבלי. הגם שלפי ההלכה תפילין של רבינו תם לא מקיימים בהם מצוה, הם פועלים תיקונים גדולים בשמים. על זה אמר האר"י ששניהם אמת, כלומר שלא תחשוב שכיון שאין בהם מצוה להלכה גם אין בהם ענין, אלו שני נושאים שונים.
    דוגמא לדבר, אכילת כרפס בליל הסדר לפי ההלכה זה בסך הכל מנהג כדי שהילדים ישאלו שאלות, לא חיוב מן הדין, אולם על פי סוד יש תיקונים גדולים שנמשכים מלמעלה דוקא באכילת הכרפס זה נקרא מוחין דקטנות לא נכנס כאן לנושא הזה, אבל בקבלה החלק הזה בסדר הוא בעל משמעות גדולה בהרבה ממשמעותו ההלכתית.
    הנושא הוא לא כל כך מה אלא אצל מי, אדם ירא שמים מאוד, גם אם הכתב שלו לא הכי מיוחד וזה זול יותר, וגם הבתים לא עם כל החומרות החדשות, זה גם טוב.

  3. תודה רבה,
    אם אין זמן להניח ר"ת מיד אחרי שחרית, האם עדיף ברגע שיכולים? או האם אפשר בתפילת מנחה להתפלל איתם, מה יותר עדיף ?
    ואם אכן עדיף במנחה, אז האם אין בעיה בכך שהברכה שהיתה בבוקר וכיוונה לפטור אותם, כבר עבר הרבה זמן מאז והיה היסח דעת ?
    תודה על התשובות המפורטות, זה עוזר מאד,
    תזכו למצוות

  4. אם אתה לא עושה זאת מידי אחרי שחרית בלאו הכי זה כבר יהיה בלי הברכה, כך שתעשה מה שנוח לך. העיקר שיהיה הכל בלי נדר.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל