לתרומות לחץ כאן

אכילה ביום שישי אחרי חצות / שעה עשירית

שאלה:

שלום
האם מותר לאכול בערב שבת אחרי חצות?

תשובה:

הרמב"ם (שבת ל, ד) והשולחן ערוך (רמט, ב) פסקו שאין לאדם לאכול סעודה גדולה לכל אורך יום הששי. הסיבה לכך היא כדי שאדם ייכנס לשבת כשהוא רעב, שיש בכך משום כבוד היום בסעודות השבת. סיבה נוספת היא שאם אדם יעסוק בהכנות לסעודתו ביום ששי, ימעט בהכרח מההכנות לסעודות השבת (משנה ברורה י).

הרמ"א מוסיף שמותר לסעוד בסעודה של מצוה שזמנה בערב שבת, כגון סעודת ברית מילה או פדיון הבן, גם אם מדובר ביותר מהרגלו, והוסיף "וכן המנהג פשוט".

מנגד, מותר לאדם לאכול סעודה שרגיל בו בימות החול, אך מצווה להימנע מכך לאחר תשע שעות היום: "ולאכול ולשתות בלי קביעות סעודה,אפילו סעודה שרגיל בה בחול, כל היום מותר להתחיל מן הדין, אבל מצוה להמנע מלקבוע סעודה שנהוג בה בחול מט' שעות ולמעלה". אם אינו יושב בסעודה, מותר לאכול כל היום (משנה ברורה טו). כלומר מות לאכול אחרי חצות אבל רק עד תחילת שעה עשירית. פירות מותר כל הזמן.

בימי ששי קצרים של החורף, מצווה להימנע מאכילה ושתייה גם מוקדם יותר ביום, כדי שייכנס לשבת כשהוא תעב (משנה ברורה יז; ערוך השולחן ו). בערוך השולחן (ז) מוסיף שכאשר חל יום טוב בערב שבת, מותר לאכול את סעודות החג כדרכו, אך עדיין יש להימנע מלמלא כרסו באופן שלא יוכל לאכול את סעודת השבת.

הצטרף לדיון

2 תגובות

  1. ודאי לא יעשה זאת ביום שישי. הרי אין מצוה לאכול סעודה גדולה בראש חודש, יש ענין לאכול אבל לאו דוקא סעודה גדולה.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל