לתרומות לחץ כאן

שימוש בתנור במקום פלטה בשבת

שאלה:

יש ברשותי תנור דו תאי עם הכשר של בד"ץ עדה החרדית, ויש בתנור הנ"ל גם כפתור למצב חום קבוע בשבת [כמו בפלטה], רציתי לדעת האם ניתן להשתמש בתנור בשבת במקום הפלטה או לא?
ומה הסברות והטעמים בקיצור להתיר ולאסור?
ובמידה ואכן יהיה ניתן להשתמש בו, איזה חומרות יש לנהוג על מנת שיהיה לכל או לרוב השיטות חלק להשתמש בזה?
וכן אשמח שתבארו בפרטות את כל תנאי השימוש בזה…
יישר כח תזכו למצוות!

תשובה:

שלום וברכה

1. נתחיל מהפשוט יותר, באופן עקרוני זה מועיל רק למאכלים מבושלים שאתה מניח שם לפני שבת, אין להחזיר לתנור מאכלים בשבת עצמה, כיון שזה מיחזי כמבשל, ודינו ככל כירה שאינה גרופה וקטומה.

בפוסקים דנו בזה בשאלה מענינת מאוד, האם כיסוי הכפתורים של התנור בסלוטייפ וכדומה שלא ניתן יהיה לשנות מצב או עכ”פ תהיה תזכורת, יחשב כטוח בטיט לענין זה [ואגב לכן יש בבלעך כיסוי המשתלשל על הכפתורים, ראה בענין זה בס’ ארחות שבת פרק ב סעיפים יח – כא.

2. לגבי הטרמוסטט, אם הוא פעיל גם במצב פלטה, אזי כאשר התנור אינו פועל אסור לפתוח את הדלת בשום אופן, וזה מועד מאוד לכשלון. לכן גם להשאיר מערב שבת בתנור זו הנהגה שאינה נכונה. כמו כן אסור להשהות בו מאכל שאינו מבושל כל צרכו משון שכאמור הוא אינו נחשב גרוף וקטום. אבל אני מניח שהרעיון של המצב הזה הוא שאין פעילות של טרמוסטט? צריך לברר!!

מקורות:

1. על כך שאיסור חזרה הוא גם לתוך תנור ולא רק על גביו, ראה שו"ת מנחת יצחק ח"ג סי' כח, שמירת שבת כהלכתה פ"א סי' יז, שבות יצחק עמ' פט. על האיסור להכניס את המאכלים גם כשהתנור כבוי, ראה חזון איש סי' לח ס"ק ב. איסור חזרה אינו רק משום חשש חיתוי, אלא גם משום "מיחזי כמבשל".

הצטרף לדיון

8 תגובות

  1. לא הבנתי למה אי אפשר להשתמש בזה בשבת, הלא אם אנחנו משתמשים בכפתור שבת הוא מבטל את הטרמוסטט וגורם שיהיה חום קבוע כמו פלטה בתנור, ולפי"ז פתרנו את בעיית האפייה בתנור. ולאחמ"כ אנחנו נשים הפסק פח או נייר כסף בתנור ובנוסף גם נסיר את הכפתורים או נכסה אותם ואז יהיה מותר גם להחזיר את התבשיל ולא רק להוציא אותו, וממילא גם לא יהיה מחזי כמבשל [או יותר נכון מחזי כאופה] מאחר שאין דרך אפייה כאשר הכפתורים מנוטרלים ויש הפסק בין מקור האש [אעפ"י שבלאו הכי מקור האש מכוסה מצד התנור עצמו] לבין הסיר או החמגשית עצמה.. וא"כ פתרנו את כל הבעיות על הצד היותר טוב, אז למה לומר שזה אסור? בר מן דין עוד לא התעמקתי בסוגיא לגמרי אך ראיתי שהרב"צ מוצפי, הר' יצחק יוסף, הר' עובדיה יוסף, הפסקי תשובות, הר' יצחק רצאבי, הר' דוד כהן באור ההלכה ועוד פוסקים מתירים בתנאים הללו ומסתמא יש עוד הרבה פוסקים רק שלא ראיתי עדיין את כולם… אז אני חוזר ושואל למה לומר שזה אסור לשימוש בשבת?

  2. יישר כח תזכו למצוות, הפוסקים האחרונים כתבו שהכפתור אכן מבטל את הטרמוסטט וגורם שיהיה חום קבוע מלמטה כמו פלטה, האם יש טעם לבדוק עם חשמלאי או עם הבד"ץ או שמא נסמוך על הפוסקים ונאמר שהם בדקו את זה?

  3. ובשבת יזהר שלא לפתוח דלת התנור אלא כשגופי החימום דולקים (נורת הבקרה דולקת). ואם יש בהם כפתור 'מצב שבת' רשאי לפתוח ולסגור הדלת אימתי שירצה. ויש עוד פוסקים אני פשוט לא זוכר כרגע… התנור הוא BAYERE דגם BAFSK6969-WIX, תזכו למצוות

  4. נראה לי שנמחקה לי חלק מההודעה אמרתי שהפסקי תשובות בסימן רנג' אות ח' ובהערה 74 כתב את זה, וכן הר' דוד כהן באור ההלכה דף קפה' וישנם עוד פוסקים אך אינני זוכר כעת וצריך זמן לעיין, כל הישועות

  5. תודה רבה על המאמצים, בכל אופן מלבד הפסקי תשובות בסימן רנג' סעיף ח' ובהערה 74, והר' דוד כהן באור ההלכה דף קפה', מצאתי לעת עתה בחיפוש קל ג"כ בהלכה ברורה לר' דוד יוסף בהלכות אפיה ובישול סימן שיח' ג"כ שכתב שמותר וזה מבטל את הטרמוסטט והביא שם בבירור הלכה בשם הגרי"ש אלישיב שגם התיר בזה והסביר שזה מבטל את הטרמוסטט, וכן מצאתי בספר מקדש ישראל והזמנים למכון אור דוד שהביאו בשם היביע אומר ח"א סימן יט', יחו"ד ח"ב כח', שבת ה' דף רד' וענייני חשמל הלכה ג'. וכן מצאתי שכתב השמירת שבת כהלכתה בפרק א' סימן יז', ומסתמא יש עוד הרבה פשוט אין לי זמן לחפש, יישר כח על כל העזרה אני אנסה לברר ג"כ תזכו למצוות

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל