לתרומות לחץ כאן

שעון פרוג’קטור המקרין את השעה על הקיר בשבת

שאלה:

יש לנו שעון עם פרוז’קטור שמראה את השעה על התקרה. דא עקב שאם עוברים בשטח ההוא חוסמים את זה והשעה נראית על הגוף בעייתי לעבור בשבת?

תשובה:

לכאורה פשוט שכיון שאין כאן מחיקה של כתב קיים, אלא מניעת המשך ההקרנה, אין כאן איסור בשבת. ואם ישאל השואל, שאם כן בכל מחשב לא יהיה איסור למחוק מהמסך, שהרי גם שם בעצם המחשב שולח כל הזמן כעין פולסים חשמליים הנראים במסך כפי שהם נראים, והרי הפוסקים כולם מתייחסים לכך לכל הפחות ככתיבה שאינה מתקיימת האסורה מדרבנן [ראה ישא יוסף ד פב בשם הגריש"א, חוט שני פרק כ מדברי הגרנ"ק שחששו אפילו לכתיבה דאורייתא, ולעומתם סברת הגרש"ז אויערבך בנשמת אברהם שאינו אלא דרבנן].  נראה לי שיש חילוק רב בים הדברים, במחשב מדובר בכלי אחד הפועל בהרמוניה וכך הוא כותב, כאן יש לנו מקרן השולח את אורו באופן אקראי על כל מה שיקרה בדרכו, וכיון שאין כל שינוי בפעולת המקרן, וגם הקיר הוא משהו מיקרי שמתחדש כל הזמן, אין כאן איסור של כתיבה ומחיקה.

אולם לא מצאתי ראיה ברורה בענין זה, ואינני רוצה להכריע בכך.

הצטרף לדיון

תגובה 1

  1. אני עומד ומשתומם,ולא מבין.
    ראשית,מחיקה אין כאן אלא הסתרת ההקרנה כפי שכבודו הסביר.
    שנית,גם אם הייתה כאן מחיקה,הרי זה א. מוחק שלא על מנת לכתוב ב.אין זו כלל דרך מחיקה,לא מצינו שמישהו מוחק בגופו או בטנו ולא בגבו.
    יש כאן לכל היותר פסיק רישא דלא ניחא ליה בתרי דרבנן שבזה כולי עלמא יודו להתיר ועוד בצורך של להתהלך בביתו.
    מחילה אבל אני חושב שזה לא מובן מדוע יש לחשוש כאן לאיסור כלשהוא בכלל.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל