לתרומות לחץ כאן

"עזר כנגדו"

שאלה:

שלום הרב יש לי שאלה..
אם כתוב שהאישה היא עזר לנו, איך זה מסתדר עם החיים עצמם שאנחנו אלו שצריכים להכיל את האישה, לשמוע אותה שהיא חוזרת מהעבודה, להקשיב לה, לוותר וכו' וכו'…בעצם יוצא שהאיש עזר כנגדה?

תשובה:

שלום ידידי, נראה לי שאתה קצת רואה את הדברים מהזוית שלך בלבד… אני משוכנע שאתה מקבל המון מאשתך, ראשית ברמה הטכנית, כל ניהול והחזקת הבית שבדרך כלל האשה נוטלת בו חלק הרבה יותר מרכזי, ומעבר לכך, האשה יש בה המוםן רגש והיא תומכת בבעל, מעריכה ונותנת גב, אומרים שמאחורי כל גבר מצליח יש אשה תומכת. אז נכון, שגם אתה בעל! על כל המשתמע! ואולי גם אבא! וזה גם דורש, ואתה לא רק מקבל, אבל מכאן ועד ההגדרה שכתבת זה נראה לי קצת מוגזם ומוקצן…

הצטרף לדיון

4 תגובות

  1. ביבמות דף (סג.) כתובה השאלה שלך:
    "אשכחיה רבי יוסי לאליהו, א"ל – כתיב: "אעשה לו עזר" במה אשה עוזרתו לאדם? א"ל – אדם מביא חיטין, חיטין כוסס? פשתן, פשתן לובש? לא נמצאת מאירה עיניו ומעמידתו על רגליו?"
    אך התשובה של הגמרא לא סיפקה אותי אישית, כי היום הזמנים השתנו, לחם ובגד אפשר להשיג בקלות בחנויות, לא צריך אשה בשביל זה כמו פעם.
    וגם במחילה מכבוד הרב, אבל בלי אשה כל מה שצריך זה חדר קטן וכל התחזוקה מסתכמת בהרבה פחות זמן ואנרגיות מאשר הזמן והאנרגיות שמוציאים על האשה עם כל המסביב. בקשר לתמיכה רגשית – אני לפחות לא צריך את זה מאף אחד, אין לי בעיות לשבת וללמוד מהבוקר ועד הלילה בלי להחליף מילה עם בן אדם, לא חסר מה ללמוד והלימוד מאוד מהנה מספק וממלא, למען האמת זה גם מה שעשיתי כשהייתי בישיבה וב"ה מאוד התעליתי בלימוד כך.
    אז לכאורה חזרה הקושייה למקומה, בשביל מה צריך אשה? החיים לכאורה הרבה יותר קלים בלי.
    והתשובה היא אה"נ, נכון, אבל זאת לא המטרה שלשמה נוצרנו, לא באנו כדי לחיות חיים קלים עם מילוי הרצון לקבל שלנו ע"י הנאות שהן לא דביקות בבורא עולם (שהן בקושי משולות לפירורים ביחס לעוגה), באנו לעולם הזה כדי לתקן את המידות, ללמוד תורה ולקיים את המצוות כדי להידבק בבורא עולם ולהיות משפיעים כמותו.
    בלי אשה זה בלתי אפשרי, בן אדם יכול לחשוב שהוא מלאך כשהוא רווק, אבל כשהוא מתחתן הוא מתחיל להבין שכנראה הכוונה למלאך חבלה ועכשיו הגיע הזמן לעבוד על כל הנ"ל.
    ולעניות דעתי אפשר להסביר את הגמרא גם כך בדרך הדרש, שלפני החתונה התורה שלו היא רק בגדר חיטים, זה עוד גולמי, אחרי שהוא מתחתן ועובד על עצמו זה כבר בא לידי ביטוי בצורה הרבה יותר טובה ונהיה לחם שטוב וטעים לאוכלו (לכו לחמו בלחמי).
    אותו דבר עם פשתן, המידות משולות לבגד, עד שאתה לא מתחתן אתה לא באמת יכול לעבוד על המידות שלך כמו שצריך, זה בגדר פשתן גולמי, הכל "משחק ילדים", אחרי החתונה זה כבר נהיה בגד שראוי ללבישה (כמובן, אם עובדים נכון כנ"ל).
    זאת המסקנה שלי לפחות בנושא, ככה מגיעים למאירה עיניו (בתורה) ולמעמידתו על רגליו (במידות, הרגלים).
    ואולי אפשר גם לדרוש כך את הפסוק בפרשת השבוע שלנו:
    "…ונתן לי לחם לאכל (אשה – "כי אם הלחם אשר הוא אוכל" ובזכות זה יש תורה "לכו לחמו בלחמי") ובגד ללבש (תיקון המידות), ושבתי בשלום (מתוקן) אל בית אבי (עולם הבא) והיה יהוה לי לאלהים (דביקות גמורה ונצחית בבורא עולם)"
    אשמח אם מישהו יוכל "להאיר את עיני" בהסבר אחר שמתקבל על הדעת, כי אף הסבר אחר בינתיים לא סיפק אותי.

  2. ר' יצחק כל מה שאמרת נכון, אבל זה לא פשט… ודאי שדברי חז"ל לא יוצאים מידי פשוטם, ומה שאתה מתאר לגבי עצמך לפי דעתי לא נכון… כמובן כשהיית נער צעיר לא הרגשת צורך באשה, כי חיית בתוך חברה ישיבתית ועוד היית צעיר מכדי להרגיש צורך זה, אדם בוגר שאין לו משפחה, אשה ילדים יש לו חסך גדול וחסר, המשפחה תומכת, היא מרכז חייו של האדם, ובלי זה הוא חסר מאוד. ב"ה לא הספקת לחוות את זה, אבל אילו חלילה הית במצב הזה היום, היית חש בחסר הזה מאוד.

  3. אין לי צורך בתמיכה (סלדתי מזה בישיבה, הם רק הפריעו לי ללמוד) ואין לי צורך במשפחה (אשה+ילדים), התורה מילאה אותי מכל הבחינות ועד היום זה כך, הסיבה היחידה שהתחתנתי זה כי זה ציווי ה', עכשיו בדיעבד אני מבין שזה טוב גם מבחינת שזה קידם אותי הרבה בעבודת ה' (עבודת המידות וכל הנ"ל).
    אין ספק שאני שונה מאוד מהנורמה, אבל אני מודע לעצמי וזה אני.

  4. אאחל לך איחול מוזר… יהי רצון שבורא עולם יגרום לך לראות ולהרגיש בצורך הזה וליהנות עד מאוד מסיפוקו המלא.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל