לתרומות לחץ כאן

חימום מנה חמה בשבת

שאלה:

שלום רציתי לשאול האם יש אפשרות לשפוך מכלי שני מים חמים למנה חמה שהכנתי אותה כבר לפני שבת?

האם יש חילוק בין סוגי המנה חמה כמו שיש חילוק לגבי המצב בו היא לא הייתה מוכנה לפני שבת(נניח תפוח אדמה אסור משום לש אם אינני טועה).

תשובה:

שלום רב.

מנה חמה של פירה תפוחי אדמה וכיוצא בזה, שנעשית עיסה עבה אסור להכין בשבת.

גם מנה חמה שלא נוצרת עיסה אין להכין בשבת אלא אם כן ידוע באופן ברור שכל המרכיבים עברו תהליך בישול גמור, וגם באופן זה יש אוסרים, ולדעתי יש בהחלט חומרים שלא עברו בישול, לכל הפחות התבלינים.

מקורות:

במנה חמה יש ג’ חששות: מבשל, מכה בפטיש, ולש.

לגבי בישול- אם יש חומרים שלא עברו תהליך בישול הרי שכאשר מערה מכלי ראשון עליהם עובר על איסור בישול מהתורה, ואפי’ אם יערה מכלי שני גם יש לחוש לקלי הבישול דאסורים אפי’ בכלי שלישי כמו עלי תה כמבואר במ”ב סי’ שי”ח סקל”ט וכמש”כ הביה”ל בס”ד דכל דבר דק ורך ביותר הוא בכלל קלי הבישול הללו. בכלי שלישי ממש [כלומר להוציא מים מהמיחם לכוס ריקה וממנה לכוס ריקה אחרת ורק אז לשפוך למנה החמה, יש מקילים וכל אחד יעשה בזה כמנהג רבותיו. 

לגבי מכה בפטיש- הפמ”ג והח”א כתבו דיש איסור מכה בפטיש באוכלין, אמנם, הביה”ל בסי’ שי”ח ס”ד הכריע דאין מכה בפטיש באוכלין, אך לכתחלה הפוסקים חששו לאיסור זה גם באוכלים.

לגבי לש- באופן שנעשית עיסה עבה [שאינה נשפכת מכלי לכלי] יש איסור לש ולא עוזר בזה לעשות גיבול ע”י שינוי כמבואר בסי’ שכ”א סט”ז ובמ”ב שם, והטעם דחוששים לספר התרומה שפסק כרבי דכבר בנתינת המים עובר על לש ולזה לא סגי בשינוי בסדר הנתינה.

אמנם, מאכל שאם יכינו אותו מע”ש יתקלקל טעמו בזה התירו אפי’ בלילה עבה ע”י שינוי של שתי וערב, וטוב שיעשה שינוי גם בסדר הנתינה כמבואר שם ובשעה”צ ס”ק פ”ד, אבל במנה חמה כפי הנראה אפשר להכין מע”ש ולא יתקלקל טעמו.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל