לתרומות לחץ כאן

אדם שלא כיוון בברכת אבות – למה לא יחזור?

שאלה:

ראיתי את המאמר שנתפרסם השבוע אודות תפילה בכוונה
רציתי לשאול אודות ההלכה המובאת ברמ"א שמי שלא כיוון באבות לא חוזר כיון שמסתבר שגם בפעם הבאה לא יכוון
איך מסבירים הלכה זו?
הרי מדובר על כוונה בסה"כ של כ2 דק'
א"א לדרוש מיהודי שיהיה מרוכז 2 דקות? ואדרבה אם יצטרך לחזור שוב ושוב הרי בסוף יכוון מסתמא כי מבין שאם לא יכוון יעמוד כאן עד מחר….

ועוד, אם א"א לדרוש מיהודי לכוון 2 דק', איך דורשים מיהודים להקשיב לכל חזרת הש"ץ ולכוון לברכות החזן, הרי כמעט אפשר להתייאש מראש….

תשובה:

שלום וברכה

למעשה הייתי שואל יותר, איך אפשר לומר שהכוונה באבות מעכבת ומאידך לומר שאם לא כיוון לא חוזר, אז לענין מה מזהירים אותנו לעשות דבר שלא בידינו? התשובה, ודאי שאפשר וצריך לכוון באבות ועוד יותר מכך… דברי הרמ"א הם כך: שאם כבר ראינו באיש הזה שלא כיוון, למרות שלא היה אנוס ושום דבר אחר, אזי ניתן להניח שגם בפעם השניה לא יכוון. על פי זה כתב המשנה ברורה בשער הציון בסימן צו חידוש, שאחד שלא כיוןן באבות בגלל שהיו לו דברים בידים וזה הפריע את כוונתו, יניחם ויחזור, כי כאן אנחנו מבינים למה היתה דעתו מוסחת ואין סיבה לומר שהוא בודאי לא יכוון גם בפעם השניה.

יום נעים.

הצטרף לדיון

2 תגובות

  1. זה עדיין לא כ"כ פותר את הבעיה
    היה צריך לומר למי שלא כיוון שהוא "פושע", ולהגיד לו שאם הוא "שואל את הרמ"א" מה לעשות, אז שידע שלפחות כעת פעם שניה יכוון.
    כלומר מדובר על יהודי שהוא לא "תינוק שנשבה" אלא מישהו שלומד רמ"א, ושואל את הרמ"א כביכול, פעם ראשונה פספסתי האם לנסות עוד פעם
    מדוע שלא ינסה עכ"פ עוד פעם

  2. "לנסות" זה חשש ברכה לבטלה, אם אתה אחד כזה שלא מכוון כנראה גם בפעם השניה זה כך. השאלה שלי היא אחרת… אחד שלא כיוון ביום ראשון, האם גם ביום שני נגיד שהוא אחד שלא מכוון, ואז למשל גם הדין של השער הציון לא יהיה קיים לגביו? ודאי שלו! למה? ואם נאמר שהוא מן הסתם השתנה ועשה תשובה, אז גם באותו היום? זו כבר שאלה.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל