לתרומות לחץ כאן

להחזיר לחנות מוצר זהה למוצר שנרכש בחנות

שאלה:

שלום
קניתי 4 ארטיקים ברשת יש חסד, ושילמתי 8 שקל (כל ארטיק 2 שקל), לאחר זמן התברר לי שבמבצע אפשר לקנות 16 ארטיקים ב10 שקל,
חזרתי ליש חסד קניתי 16 ארטיקים ב10 שקל… והלכתי לקופה הראשית החזרתי 4 ארטיקים (מתוך ה16 ארטיקים) אחר שהצגתי את החשבונית הישנה. והחזירו לי 8 שקל….
וככה הרוחתי 12 ארטיקים ב2 שקל..

האם היה מותר לעשות כן או שהוי גזל???

תשובה:

שלום וברכה,

אסור לך להחזיר ארטיקים אחרים ולהציג את הקבלה הראשונה. כיון שהארטיקים לא נרכשו בקנייה הראשונה. ולמרות שאין הבדל בין הארטיקים שנרכשו היום לאם נרכשו לפני כמה ימים.

בהצלחה.

מקורות:

הזכות החזרה חל רק על המוצר שרכשת ולא על מוצר אחר זהה למוצר שרכשת. בקנייה הראשונה אתה צריך להחזיר את ארטיקים שרכשת בפעם הראשונה, ואין אפשרות להחזיר ארטיקים אחרים עבור הרכישה הראשונה. ולמרות שאין הבדל ביניהם, המוכר לא חייב להסכים להחזיר רק על הדבר עצמו שנקנה ולא על מוצר זהה.

שאלה זו נשאלת גם באדם שקנה מוצר בחנות והשתמש בו, ואחרי כמה ימים רואה הקונה שיש מבצע על אותו מוצר, הקונה רוצה לזכות בהנחה, ולכן קונה מוצר נוסף במחיר הנחה, ומחזיר את המוצר עם החשבונית הראשונה. גם דבר זה אסור לעשות – הקונה לא יכול להחזיר עם הקבלה הראשונה מוצר שלא קנה עם הקבלה הראשונה למרות שמדובר באותו מוצר.

טעם לדברינו: שהייתר להחזיר מוצר שנקנה תוך 14 יום אם לא השתמש בחפץ, והמנהג להחזיר תוך 14 יום הוא כעין תנאי שיוכל לבטל את המקח. ואם גילה שיש הנחה מותר לו להחזיר ולבטל את המקח ולרכוש שוב במחיר של הנחה. אבל לא יכול להחזיר מוצר אחר זהה במקום המוצר הראשון, ולמרות שאין הבדל על זה נאמר 'מצא קפידא מקום לנוח' כפי שמצאנו שאם שכר ספינה להוביל יין והיין טבע אם אמר יין זה לא יוכל להביא יין אחר משום שיש מקום קפידא לנוח ויכול לומר דווקא על זה היה התנאי – ראה שו"ע סימן שיא סעיף ב ובנו"כ שם.

הצטרף לדיון

2 תגובות

  1. שלום לרב שליט"א
    אכן בסי' שיא מבואר שפעמים יכול הבעלים להקפיד, ולהחליט לא לקבל את החפץ, אך בש"ך (שם ס"ק א) מבואר שזהו דווקא במקרה שהבעלים הפסיד, כגון שטבעה ספינתו, בכזה מקרה תקנו לו חכמים שיוכל להקפיד ולעכב.
    אך במקרה שאין למוכר שום הפסד, וכמו במקרה דנן שהמוכר לא מפסיד כלום, ויש לו רק מניעת רווח, בזה אינו רשאי לעכב, וחייב הוא לקבל את המוצר הזהה בחזרה. שהרי מה ההבדל בינהם וכגון זו כופים על מדת סדום. ולפי זה שפיר אפשר להחזיר את ה4 ארטיקים ולקבל 8 שקל.
    (אמנם לפי הסמ"ע (שם ס"ק ב) רשאי הוא לעכב היות והארטיקים הם לא בעין).

  2. שלום וברכה,
    הראיה שהבאתי מסימן שיא אינה אלא משל. אבל אין צד שמותר להחזיר מוצרים אחרים. הזכות של ביטול מקח הוא דווקא אם מחזיר את המוצר עצמו אבל אם לא מחזיר את המוצר עצמו אין לו כל זכות לבטל את המקח, ולכן לכו"ע אין היתר להחזיר ארטיקים אחרים. והדברים פשוטים.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל