שאלה:
שלום
שאלוני האם מותר לאברכי הכולל לישב על כיסא ראש הכולל כאשר הוא לא נמצא, האם יש בזה משום זילזול. והאם יש חילוק אם זה כסא המיוחד לו בצורתו, או אפילו לא מיוחד לו בצורתו אבל הוא במקום הקבוע לו.
אשמח לדעת תשובה מפורטת בעניין עם מקורותיה.
בברכה
תשובה:
שלום וברכה
בענין זה המנהג הוא הקובע. במקום שיש מקום נכבד לראש הכולל ונוהגים שלא לשבת עליו, ודאי מי שעושה כן נוהג באופן שמבטא זלזול, אבל במקום שכך המנהג לכתחילה לשבת על המקום שלו בשעות שאינו נמצא, אין בכך איסור, כי לענין זה באותה שעה הוא לא נחשב המקום המיוחד לו.
כך זכורני מצעירותי בישיבת חברון שלכתחילה היו יושבים בשעות הסדרים על מקומם של ראשי הישיבה בזמנים שאינם נמצאים. זכורני מעשה נחמד מישיבת פוניבז', בחור שהיה מחשובי הישיבה והיום מכהן כראש ישיבה חשוב ומפורסם בבני ברק, ישב ולמד על מקומו של הרב שך זצ"ל, הוא היה שקוע מאוד בלימודו ולא שם לב השרב שך מגיע ומתקרב למקומו, כאשר הוא ראה אותו כבר ממש קרוב, קפץ בבהלה… שאל אותו הרב שך: "מה נבהלת כל כך, אני כל כך מפחיד", השיב לו הבחור מיניה וביה לא פחדתי מראש הישיבה אלא מהמשמשים שסביבו… עכ"פ בישיבות שכך נהגו זה בסדר.
אבל במקום שלא נהגו כך, הרי שהמקום מיוחד לרב, והוא בכלל מה שנאמר מפורש בשו"ע סי' רמב סעי' טז שאסור לשבת על המקום המיוחד לרב.
וראוי להנהיג שלא ישבו במקומו של הרב לקיים דין זה של השו"ע, ובזכות הכבוד שניתן לרבותינו נזכה ללמוד מהם עוד ועוד תורה ולשמשם כראוי.
חזק וברוך,
מה לגבי ישיבה במקום של רב בית הכנסת כשאיננו נמצא?
אותו עיקרון?
כן, אם זה מקובל ולא רואים את זה כמקומו המיוחד לו אלא בזמני התפילה – מותר, אבל רצוי שיהיה לו מקום מיוחד ויכבדוהו.
השאר תגובה