לתרומות לחץ כאן

פניה לערכאות

שאלה:

שלום רב
אני פונה בשם קבוצה של אנשים שומרי תורה ומצוות שמעוניינים לפנות בתביעה ממונית לבית המשפט.
מדובר בקבוצת רכישה שהתפרקה עקב ניהול כושל ורשלני בלשון המעטה. ישנה סבירות גבוה שחלק מן הנתבעים לא יופיעו לדין תורה מכמה סיבות.
1. אחד מן הנתבעים זה משרד עו"ד גדול מאוד אשר חברים בו כמאה עו"ד. משרדים כאלה לא מכירים בדרך כלל בסמכות בתי דין דתיים ובסמכות ההלכה.
2. הנתבעים ניהלו כמה קבוצות רכישה ובכולן היו סיבוכים. במקרה של קבוצה אחרת אשר נוהלה על ידי אותם גורמים היה ניסיון מצד בית הדין ….. לפשר בין הצדדים (הוא היה מוסמך לכך על פי הסכם שיתוף) אך בית הדין הפנה את הצדדים בסופו של דבר לבית המשפט משום שהנתבעים לא כיבדו את החלטות בית הדין והפרו אותם מספר פעמים. סביר להניח שכך יהיה גם כאן.
3. בנוסף לאמור אנו סבורים כי מותר לנו לפנות לבית המשפט היות ומדובר באותם נתבעים ובאותו ענין רק שקבוצה אחת היתה בעיר אחת וקבוצה שניה בעיר אחרת אך הכל היה בנוי באותו עיקרון שחזר על עצמו.
4. אנו סבורים כי יש כאן אומדנא הידועה לרבים כי לא תועיל התביעה בבית דין ובכגון דא פסק הכסף הקודשים בסימן כ"ו בחושן משפט כי ניתן לפנות לערכאות גם בלא נטילת רשות מבית הדין.
נודה לתשובת הדיינים בענין.

נ.ב. ככל שיש צורך להרחיב את השאלה ולהציג אסמכתאות נעשה זאת

תשובה:

שלום וברכה,

בשו"ע סימן כו ס"ב נתבע שהוא אלם ולא יכול לתובעו בדייני ישראל, יש לתבוע תחילה בבית דין וב"ד יתנו לו היתר לתבוע בערכאות. הכסף הקדשים מחדש שאם יש אומדנא ברורה וידוע לכל שלא יבוא לדון בבית דין, יש להקל לפנות מיד לערכאות. ולכן אדם שרוצה לתבוע חברה גדולה שאינם שומרים תו"מ ואין כל ספק שלא יבואו לדין תורה, מתירים להם לפנות מיד לערכאות. אבל כל עוד שהדבר לא מוחלט שיסרב לבוא לבית דין, אין היתר לפנות לערכאות אלא יש לתבוע בבית דין וכדברי השו"ע.

במקרה שלכם, אתם לא רוצים לתבוע את כל המאה עו"ד, אלא עו"ד אחד או שניים ששותפים במשרד גדול, ולכן אין כאן אומדנא ברורה שלא יבוא לבית דין. 

העובדה שבמקום אחר אותם אנשים נשלחו לערכאות עדיין לא מתיר לפנות לערכאות, צריך לבדוק מה היה – ואולי בגלל חילוקי דעות קשים המריבה גדלה ולא היה מוצא אלא לסיים את התביעה בבית משפט. ואדרבה משם ראיה שהם הסכימו בתחילה לבוא לבית דין. ואין לתת היתר גורף נגדם לתובע אותם בערכאות.

לכן צריך לתבוע בבית דין תחילה, ואם אתם רוצים לחסוך זמן של תביעות תבקשו ממזכיר בית דין שישאל את הנתבעים האם מעוניינים לדון בבית דין, ואם הם יאמרו למזכיר שאינם מעוניינים, בית דין יכול לתת לכם היתר לערכאות. וכמבואר בשו"ע סימן יא ששליח בית דין נאמן לומר שסירב לבוא לבית דין. ומיד נותנים לו דין של סרבן בית דין.

בהצלחה.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל