לתרומות לחץ כאן

לקחת בקבוקי שתיה ריקים

שאלה:

שלו' וברכה לכבוד הרב,

אחי שיחיה משחיל בקבוקים למחזור במכונות המיועדות לכך ומקבל שובר זיכוי כספי בתמורה. בצהרים הוא חזר והראה לי שובר זיכוי על סך בקבוק אחד – 30 אגורות ואמר שמצא אותו שם, ושאל אותי מה אני אומר. אמרתי שלדעתי מצד זה שאין בו סימן בשובר ובנוסף הסכום הנקוב בו גם לא אמור להוות סימן כיוון שמן הסתמא למרות שיש אנשים שמשחילים הרבה יותר מבקבוק אחד ומקבלים שובר על סך גבוה יותר יש גם כאלה שמשחילים אחד ומקבלים שובר על סך אחד ולכן אמרתי לו שיכול לקחתו. רק מה, לאחר מכן אולי הבנתי ממנו דבר נוסף והוא שהשובר היה שם בדרך הינוח בצד או על גב המכונה, ואם כך היה הדבר האם שיי'ך להתחשב בזה במקום כזה שרבים באים שם למחזר ומן הסתמא גם חלק מהם אינם יהודים ובשובר שסכומו קטן ?

ב. תמורת בקבוק בירה ריק ניתן החזר על סך 1.20 שקל. פעמים היו שעברתי ליד ספסל או שולחן בחוץ, ולצידם, עליהם, או למרגלותיהם ניצבים בקבוקי בירה ריקים שניכר שסיי'מו לשתותם לפני רגעים, ורציתי לקחתם ולשומם בתיקי בכדי להביאם לאחי, אך חששתי שאולי כאן אין יאוש מצד כמה סיבות כאלו או אחרות ולכן לא לקחתים. האם באמת כך הוא הדבר?

בברכה,

תשובה:

שלום וברכה,

קיי"ל שמקום הוה סימן ולכן חפץ שהונח במקום ונשכח המקום מהווה סימן. במקרה שלך, השובר בקלות יכול לעוף ואולי גם עף ממקום אחר, ולכן אינו סימן. אם יש שם גויים או אנשים שודאי לא מקפידים להשיב אבדה נחשב כמצא במקום שרובם גויים שאינו צריך להשיב גם אם יש סימן.

2. בקבוק שתיה שהונח ואין אנשים שעומדים ליד הבקבוק, הרי הבקבוק הפקר, ואין עליו חובת השבת אבדה, משום שברור לנו שלא נשכח אלא הונח בכוונה והופקר. ולכן מותר לקחת בקבוקי שתיה ריקים עזובים.

בהצלחה.

הצטרף לדיון

תגובה 1

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל