לתרומות לחץ כאן

מוקצה, קושר ובורר בשבת

שאלה:

שלום רב לרבני בית ההוראה,
כמה שאלות בשבת שאני נתקל בהם באופן קבוע. אודה מאוד למענה

1) מוקצה – במידה שנפל דבר מאוס על הרצפה בשבת (למשל נייר טישיו), האם ניתן לטלטלו ולפנותו? מתי בפועל ניתן לפנות פח אשפה מצד מוקצה? הרי לרוב, כל עוד שהוא סגור בקופסת המתכת, אין ריח רע, ובכל זאת, אני רואה שאנשים נוהגים לפנות. בנוסף, האם מותר להכניס דבר לאשפה בשבת, כאשר זה כרוך בטלטול הפח? (מצוי כאשר יש שקית מונחת על הרצפה שצריך להזיזה כדי להכניס לתוכה לעיתים).
2) מוקצה ובורר – פינוי השולחן בשבת, רציתי לשאול כיצד פרקטית אפשר לפנות שולחן בשבת, הרי רבים הדברים המאוסים בו?
3) מצד בורר – איך אפשר לפנות שולחן בשבת, הרי לעיתים יש פסולת צמודה לאוכל ממש, וכו'. או כמה סוגים של דברים צמודים. בפועל אני כמעט נמנע מלפנות את השולחן בשבת בגלל זה, או מפנה באופן מסורבל ואודה להדרכה.
4) בורר – לעיתים אני צריך להזיז דבר כדי לקחתו ואגב זה נעשית פעולת ברירה (למשל, אבל לא רק: ערימת כוסות חד פעמיות שעומדת בצמוד למשהו אחר, ואני צריך בפועל רק כוס אחת, אבל יותר נוח לי לשלוף מכל הערימה) וודאי שאני לא מתכוון ל"ברירה", אבל זה נעשה ממילא. זכור לי שיש איזה היתר במקרה כזה, משום שמהות המלאכה לא נעשית, אבל לא זוכר אותו.
5) בורר- יתוש חי שנכנס לאוכל בשבת, או שעומד על חלה וכדומה – האם ניתן לקחתו משם?
6) פעמים רבות, השרוכים בנעל נפתחים ומסתבכים, או תוך כדי התרה לא מוצלחת – נעשה קשר על גבי קשר. האם במצב כזה ניתן להתיר ולקושרם? מדובר בדרך כלל בקשר שניתן להתיר ביד אחת.

סליחה על ריבוי השאלות
ותודה רבה

תשובה:

שלום וברכה

1. מותר לטאטא את הבית מפסולת שמפריעה גם אם זה מעט כמו טישיו מלוכלך במרכז הסלון וכדומה, משום שזה נחשב גרף של רעי, יש לטאטא לכף אשפה שיחשב כעין טלטול מן הצד. ראה ארחות שבת פרק יט הערה תקלא. פח אשפה שהתמלא אבל הוא סגור וזה לא מפריע, הין היתר לפנותו רק כדי ליצור מקום חדש לעוד פסולת, שהרי הפח עצמו הוא מוקצה וכגרע שהוא סגור אין בו ענין של גרף של רעי. אלא מניחים את הפסולת הנוספת בשקית אחרת. ובשעת הדחק יש שהתירו באופן שהפח עצמו לא נעשה בסיס לדבר האסור, נניח לכתחילה הונחו גם דברים מותרים, או שבתחילת שבת היה ריק, לקחת את הפח עצמו עם התכולה ולרוקן בחוץ במכולה הציבורית, אבל לא לקחת את השקית עצמה מתוך הפח ולהוציא.

2. במידה ויש מפת ניילון חד פעמית הטוב ביותר להסיר אותה עם הדברים המאוסים יחד, ולא לטלטלם להדיא, וכל זה הולך לפח. אם אין מפה כזו, עדיף לטלטל את הפסולת על ידי סכין וכדומה. לגבי בורר בדרך כלל אין חשש, הכלים אינם מעורבים באוכל, אולי תסביר איזה בורר יש לך וננסה לנתח יחד.

3. גם אם כמה דברים עומדים אחד ליד השני הם בדרך כלל לא תערובת, אין כל כך בורר. הדבר היחיד שדנו בו הוא צלחת מלאכה בשיירי מזון שהם פסולת ויש בה סכו"ם, וגם בזה הכריעו לקולא ככל שמדובר בצלחת שתים והסכו"ם ניכר, ורק בערימה תלולה שהכל נראה תערובת אחת גדולה החמירו שיוציא את הסכו"ם על מנת להשתמש בו לאלתר, זה נדיר.

4. הוצאת כוס מתוך ערימה אינה בורר! בורר זה לברור פסולת ממאכל, כאשר מדובר בערימת כוסות זהה והכל בעצם אותו דבר אין כאן פעולה של ברירה! נכון שכאשר יש שני מיני אוכל שונים גם יש ביניהם איסור ברירה כאשר הם מעורבים ורוצים להפריד ביניהם אבל לעולם לא כשמדובר באותו המין עצמו.

5. יש לקחת אותו עם מעט אוכל מסביבו.

6. מותר להתיר גם אם נוצר קשר ממש, כך הכריע החיי אדם שכיון שלא היתה כוונה ליצור קשר וזה נעשה מעצמו – מותר.

הצטרף לדיון

תגובה 1

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל